عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

هفت‌خوان فضا

هفت‌خوان فضا
بسیاری از انسان‌ها حداقل یک‌بار در عمرشان به فضانوردشدن فکر کرده‌اند یا حتی رویای فضانوردی را در سر دارند. فضانوردی کار هیجان‌انگیز و در عین حال دشواری است. برای فضانورد شدن راهی طولانی‌ در پیش دارید. اگر بخواهید فضانوردی را به عنوان یک شغل انتخاب کنید، یا حتی آرزو داشته باشید یک گردشگر فضایی باشید، باید دوره‌های آمادگی و آموزش فضانوردی را با موفقیت پشت سر بگذارید. هر چند سال یک‌بار، برخی از سفرگذاری‌های (آژانس‌های) جهان، از جمله روسیه، آمریکا و اروپا، برای جذب فضانورد فراخوان می‌دهند. گاهی حدود ۱۸ هزار نفر برای شرکت در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند، اما جالب است بدانید در پایان راه تنها ۱۰ نفر می‌توانند همه آزمون‌های این دوره‌ها را با موفقیت پشت سربگذارند! البته برای رسیدن به آرزوی سفر به فضا همه چیز به این سختی نیست؛ به شرط آنکه همه گام‌های سفر به فضا را از الان به خوبی بدانید و یاد بگیرید!

گام اول: سن و سالت چقدر است؟

اگر می‌خواهید فضانوردی را به عنوان شغل انتخاب کنید، باید بین 27 تا 37 سالگی در دوره‌های آمادگی و آموزشی شرکت کنید. اما اگر دوست دارید در آینده برای گردشگری و تفریح راهی فضا شوید، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و فقط کافی‌ است که خیلی‌خیلی پول‌دار باشید!



گام دوم: در چه شاخه‌ای تحصیل کرده‌ای؟

شاید اولین چیزی که برای تصاحب رؤیای فضانوردی به ذهنتان می‌رسد این باشد که در دانشگاه رشته‌هایـی مـانند علوم فضایی یا هوافضا بخوانید. اما این فقط یکی از راه‌های فضـانوردشدن‌است! دنیای فضانوردی امروز به فضانوردانی که در دیگر شاخه‌های علمی متخصص هستند نیز نیاز دارد. مثلا فیزیک‌دان فضانورد، زیست‌شناس فضانورد، شیمی‌دان فضانورد و حتی معلم فضانورد! مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید از بهترین دانشگاه‌ها و با بهترین نمره‌ها فارغ‌التحصیل شوید و سپس حداقل سه سال در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خودتان کار کنید. برای سازمان‌ هوا _فضا مهم است که در زمینه کاری خودتان بهترین باشید.



گام سوم: چقدر به سلامتت اهمیت می‌دهی؟

سازمان‌های فضایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی هزینه بسیار زیادی می‌کنند، به همین دلیل به منظور انتخاب افراد برای ورد به این دوره‌ها خیلی سخت‌گیر هستند. به خصوص از نظر سلامت جسمانی و روانی افراد را پیش از ورود به دوره با دقت مورد ارزیابی قرار می‌دهند. فضانوردان باید این شرایط اولیه را برای ورود به دوره آموزش فضانوردی داشته باشند:

- هیچ‌گونه بیماری مزمن و واگیرداری نداشته باشند.

- به هیچ‌گونه مواد اعتیاد نداشته باشند.

- از نظر استخوان‌بندی و مفصلی کاملاً سالم باشند.

- دید چشم‌هایشان کامل باشد. (اگر عینک می‌زنند ممکن است بتوانند به کمک عمل جراحی و لیزر از عینک بی‌نیاز شوند.)

- دندان‌های سالم داشته باشند. (دندان‌های پر شده را می‌توان با کاشتینه ( ایمپلنت) جایگزین کرد.)

- به هیچ‌گونه اختلال روانی یا بیماری روحی مبتلا نباشند.

- توانایی ذهنی و شناختی بالایی داشته باشند و بتوانند در مواقع اضطراری آرامش و سرعت‌عمل داشته باشند.

علاوه بر این‌ها، پزشکان متخصص آمادگی بدنی و روانی شما را با تمرین‌ها و آزمایش‌های متفاوت بررسی می‌کنند. در یکی از این آزمون‌ها، در حالی که حسگرهای متعددی به بدن شخص متصل است، روی دوچرخه ثابت رکاب می‌زند یا روی دوی ثابت (تردمیل) می‌دود و کارشناسان همه علائم بدن او را بررسی می‌کنند. البته همه آزمون‌ها به همین آسانی نیستند. قرارگرفتن در دستگاه‌هایی که با سرعت زیاد و در جهت‌های متفاوت می‌چرخند و یا قرارگرفتن در شتاب جاذبه زیاد، جزو آن دسته از تمرین‌هایی هستند که به سختی می‌توان آن‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت!



گام چهارم: به دوره فضانوردی خوش آمدی!

پس از آنکه شرایط اولیه برای ورود به دوره آموزش فضانوردی را کسب کردید، وارد مرحله برگزاری دوره می‌شوید که دو سال طول می‌کشد. در این دوره باید کلاس‌های آموزشی درسی و تخصصی را طی کنید و روزانه تمرین‌ها و آزمایش‌های متفاوتی را انجام دهید. موفقیت در هر کدام از این تمرین‌ها شما را یک قدم به آرزوی فضانوردی نزدیک‌تر می‌کند. هیجان‌انگیزترین تمرین‌ها در این دوره، کارکردن با شبیه‌سازهای بسیار پیشرفته انواع فضاپیماها و آموزش با لباس فضانوردی در اعماق آب است!



گام پنجم: فارغ‌التحصیلی مبارکت باشد!

پس از طی این دو سال سخت و هیجان‌انگیز شما می‌توانید گواهی‌نامه فضانوردی دریافت کنید. این گواهی‌نامه همانند گواهی‌نامه خودرو نشان می‌دهد که شما از نظر علمی، جسمی و روانی صلاحیت سفر به فضا را دارید. پس از آن در فهرست انتظار سفر به فضا قرار خواهید گرفت تا برای مأموریتی که متناسب با توانمندی‌هایتان باشد انتخاب شوید. البته پیش از انجام هر سفر، باید متناسب با نوع مأموریت آموزش‌های خاصی را بگذرانید. مثلاً شاید مأموریت شما تعمیر یک ماهواره در مدار زمین باشد، یا انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی در ایستگاه فضایی بین‌المللی.



- از میان جمعیت هفت میلیاردی جهان، تاکنون فقط ۵۵۰ نفر شانس سفر به فضا را به دست آورده‌اند!

- آقا پسرها و دخترخانم‌ها، می‌توانید در تمرین‌ها و آزمون‌های فضانوردی شرکت کنید.

- فضانورد باهوش و کارکشته روسی، گِرمان تیتُف، زمانی که تنها ۲۴ سال داشت، اولین سفر فضایی خود را تجربه کرد و عنوان جوان‌ترین فضانورد جهان در تاریخ فضانوردی را به خودش اختصاص داد.


۹۲۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، راه آسمان، هفت‌خوان فضا، خاطره بهی،فضانوردی،رشته علوم فضایی،رشته هوافضا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید