عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

خودت برنامه‌نویسی کن؛ آشنایی با نرم‌افزار SoloLearn

  فایلهای مرتبط
خودت برنامه‌نویسی کن؛ آشنایی با نرم‌افزار SoloLearn
برای آموزش کدنویسی در تلفن همراه برنامه‌های بسیاری وجود دارند که یکی از آن‌ها سولولرن است که زبان‌های گوناگون را در محیط اجتماعی آموزش می‌دهد و از جامعه کاربری گسترده‌ای برخوردار است. برنامه سولولرن توانسته است با بیش از ۵۲۰ هزار رأی، امتیاز بسیار مناسبی از جانب کاربران کسب کند و میلیون‌ها بارگیری داشته باشد. در نتیجه، کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. فهرست درس‌های ارائه‌شده در برنامه سولولرن بسیار گسترده است و همین موضوع یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود. زبان‌های بسیاری در میان سرفصل‌ها دیده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به پایتون، اچ‌تی‌ام‌ال، جاوا، سی‌‌پلاس‌پلاس، جاوا اسکریپت و پی‌اچ‌پی اشاره کرد.

نرمافزار سولولرن یک نیمرخ (پروفایل) کاربری بسیار زیبا دارد که هر یادگیرنده میتواند در آن دنبالکنندگان یا دنبالشوندگان خود را مشاهده کند. همچنین میزان پیشرفت و پایبندی خود به هدفگذاری تعیینشده را ببینیـد، مـدارک و افتـخارات (مـدالها) دریافتشده در نرمافزار را ببیند. نرمافزار سولولرن این امکان را میدهد که یادگیرندگان کدها و برنامههای نوشتهشده را ببینند و حتی کدهای نوشتهشده خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

ویژگیهای اصلی نرمافزار سولولرن

- داشتن نیمرخ کاربری

- درسهای متنوع و نمودار پیشرفت

- انجمن

- امکان رقابت با کاربران

- کدهای به اشتراک گذاشتهشده

- امکان پرسش و پاسخ

 

پس از نصب برنامه باید حساب کاربری ساخت. برای ایجاد حساب جدید، واردکردن رایانامه (ایمیل) بهتنهایی کافـی است. درعینحال، از طریق حسـاب کاربـری گوگل هم امکان ورود بـه این نرمافزار فراهم است. پس از ایجاد حساب کاربری، باید درسهایی از مجموعه درسهای موجود در سولولرن را که قصد آموزش آنها را دارید، انتخاب کنید.

 

سپس اولین درس آموزشی برای یادگیرنده نمایش داده میشود. نکته اینکه به اتمامرساندن درس توسط یادگیرنده اجباری نیست و او میتواند با انصراف از آموزش به صفحه اصلی نرمافزار سولولرن برگردد. در هر تمرین تعدادی مثال و نمونه، همراه با توضیحات، برای یادگیرنده نمایش داده میشود و سپس سؤالاتی از همان موارد پرسیده میشود. افراد میتوانند بدون نیاز به نصب برنامههای جانبی، کدها را درون محیط نرمافزار اجرا کنند. برای انجام چنین کاری، تنها کافی است در صفحه نوشتن رمز، کلید RUN در گوشه پایینی سمت راست زده شود. پس از فشردن کلید، خروجی رمز (کد) در بخش پایینی صفحه نمایش قابلمشاهده خواهد بود. نویسه (کاراکتر)های موردنیاز برای کدنویسی در نوار ابزار انتهایی در دسترس قرار گرفتهاند تا حروفنگاری دستورات برای یادگیرندگان آسانتر باشد.

 

- نکته: واحد «بیتز»5 بهعنوان ارز درونبرنامهای کاربرد دارد و بهصورت پیشفرض 50 واحد از آن به هریادگیرنده اختصاص مییابد. چنانچه هر کاربر پاسخ سؤالی را نداند، میتواند با پرداخت پنج واحد، جواب آن را مشاهده کند. همچنین، با خرجکردن تنها دو واحد قادر خواهد بود به راهنما و اشاره برای نزدیکشدن به پاسخ دسترسی داشته باشد. البته بیشتر سؤالات موجود در برنامه بسیار ساده و ابتدایـی به نظر میرسنـد و خواندن توضیحات قبلی برای پاسخ به آنها کافی است. فروش حسابهای کاربری دارای همه امکانات (پریمیوم) بهعنوان محل اصلی درآمـد سـازنده تعـریف شده است که در آن امکاناتی مثل تمرینهای واقعی و پیشرفته کدنویسی، محتوای اختصاصی و هدفگذاری با جزئیات بیشتر ارائه میشوند.

بهیقیـن در مسیـر دوره آموزشـی خـود سؤالاتـی خواهید داشت. در قسمت Discuss میتوان سؤالات را مطرح کـرد یـا به کاربـران در رسیـدن به پاسخ سؤالاتشان کمک کرد. هر فعالیتی در سولولرن امتیازی دارد که بهصـورت بیت6  به یادگیرندگان تعلق میگیرد. در مسیر آموزشی، اگر جواب تمرینی را نمیدانستید، میتوانید با خرجکردن بیت پاسخ تمرینها را ببینید.

 

بخش Learn تب اصلی برنامه محسوب میشود که در آن مسیر یادگیری کاربر قابلمشاهده است. افراد میتوانند سرفصلهای گذشته یا آینده را در این قسمت مشاهده کنند. با گذراندن هر درس، مقداری XP به کاربر تعلق میگیرد که برای ردهبندی آنها در تابلوی امتیازات کاربرد دارد. رقابتیکردن فرایند یادگیری فن رایجی است که در بسیاری از برنامهریزیهای مشابه کاربرد دارد و در افزایش انگیزه فراگیرندگان تأثیر بسزایی دارد.

بخش Discuss بهمنظور ثبت پرسشهاست و کاربران میتوانند به آن پرسشها پاسخ دهند. چنین روشی سرعت یادگیری و فرستادن پاسخ به مشکلات یادگیرندگان را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است. یادگیرندگان قادر خواهند بود در بخش  Code رمزهای خود را به اشتراک بگذارند. گشتوگذار میان موارد بهاشتراکگذاشتهشده و خواندن آنها میتواند روش مناسبی برای یادگیری نکات جدید باشد.

در نهایت بخش Community برای ارائه محتوای اضافی طراحی شده است. آموزش ساخت برنامههای خاص و پرکاربرد مانند احراز هویت و کارت اعتباری از جمله مواردی هستند که در این بخش یافت میشوند. چالشهایی نیز برای روحیهبخشیدن به کاربران و مفرحکردن فرایند یادگیری در قسمت مذکور قرار گرفتهاند.

هـر یادگیـرنده میتواند در بخش رخنما (پروفایل) مواردی مانند رشتههـای در حـال یادگیـری، موفقیتهـایی که در طی آموزش به دست آورده است و برنامه هفتگی شرکت در آموزش را ملاحظه و بررسی کند.

 

جمعبندی

مجموعه عظیم آموزشهای موجود در این نرمافزار کمک میکند کدنویسی را از سطح مبتدی تا حرفهای فرا بگیرید یا تواناییهای خود را در زمینههای گوناگون تقویت کنید. بر خلاف بسیاری از برنامههای مشابه که تنها از تعداد خاصی زبان برنامهنویسی پشتیبانی میکنند، این برنامه از 11 زبان حمایت میکند و درسها را بهصورت مستمر بهروز می‌‌کند. هزاران مبحث در مورد برنامهنویسی در دل این برنامه موجود است که امکان استفاده از آنها بهصورت رایگان مهیاست. علاوه بر این، اگر مطمئن هستید دانش و تواناییهای شما میتواند به دیگر کاربران کمک کند، آموزشهای اختصاصی خود را ایجاد کنید و در محیطی تعاملی آنها را با دیگر دنبالکنندگان آموزشها به اشتراک بگذارید. رمزهای مدنظرتان را در محیط ساده اندروید بنویسید و آنها را تنها با یک اشاره اجرا کنید تا از صحیحبودنشان مطمئن شوید. در پایان نیز باید عنوان کنیم، تمامی آموزشها متناسب با سطح توانایی و خواستههایتان به نمایش درمیآید که در دیگر نرمافزارهای مشابه دیده نمیشود.

 

 

پینوشتها

1. SoloLearn

2. HTML

3. C++

4. PHP

5. bits

6. bit

۳۰۰
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، برنامه‌ نویسی، سولولرن، آموزش، یادگیری،نرم‌ افزار SoloLearn،خودت برنامه‌نویسی کن، مهدی کماسی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید