عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تقویم بهمن

  فایلهای مرتبط
تقویم بهمن

3 بهمن

ولادت امام محمدباقر(ع)

امام باقر(ع)، فرزند امام سجاد(ع) و فاطمهبنت حسن (دختر امام حسن مجتبی ع)، در سال 57 هجری قمری متولد شدند. ایشان تنها چهار سال داشتند که در صحرای کربلا شاهد و ناظر شهادت پدربزرگ بزرگوارشان و یاران ایشان و اسیرشدن خانوادهشان بودند.

امام باقر(ع) از دانشمندان و عالمان بنام زمان خود بودند. به دلیل داشتن علم زیاد و تألیفات خود به باقرالعلوم(ع) شهرت داشتند.

اولین کتاب در زمینه آداب حج در فقه شیعه را امام باقر(ع) گردآوری و تألیف کرده است. ایشان آغازگر پژوهشهای عالمانه در مذهب شیعی بودند و سنگبنای دانشپروری را بهگونهای استوار تعبیه کردند که پسر بزرگوارشان امام صادق(ع) نیز در مسیری که پدر قدم برداشت وارد و مؤسس فقه جعفری شد.

امام خمینی(ع) درباره حضرت امام باقر(علیهالسلام) چنین فرمودهاند: «ما مفتخریم که باقرالعلوم که بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز خدای تعالی و رسول(صلیالله علیه و آله) و ائمه معصوم(علیهم السلام) مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ماست».

منبع: صحیفه امام، جلد 21، صفحه 397

 

5 بهمن

شهادت امام هادی(ع)

امام هادی(ع) روز 15 ذیالحجه سال 212 هجری قمری در شهری کوچک حوالی شهر مدینه متولد شدند. ایشان زمانی که کودک بودند، همراه با پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) در شهر مدینه ساکن شدند و تا سن جوانی در این شهر زندگی کردند. نوجوان بودند که امام جواد(ع) به شهادت رسیدند و امام هادی(ع) برای هدایت و راهنمایی شیعیان به مقام امامت نائل شدند. زمانی که متوکل عباسی روی کار آمد و قدرت گرفت، امام هادی(ع) را از مدینه به شهر سامرا (شهری در عراق کنونی) احضار کردند. امام هادی(ع) از آن زمان تا شهادتشان در شهر سامرا محصور و تحت کنترل دستگاه خلافت بودند. دهمین امام شیعیان در نهایت روز سوم رجب سال 254 مسموم و شهید شدند.

 

6 بهمن

شب لیله الرغائب

یکی از آموزههای اسلامی اهمیتدادن به دعا و آرزوکردن است. این توصیه آنقدر اهمیت دارد که اولین پنجشنبه در ماه رجب، شب لیلهالرغائب یا همان شب آرزوها نامیده شده است. در مفاتیحالجنان و دعاهای نماز و دعای مخصوص شب لیلهالرغائب تحریر و روزهگرفتن در این روز توصیه شده است. معروف است که در این شب فرشتگان به دستور پروردگار به زمین میآیند تا رحمت الهی را به انسانها عرضه کنند. به همین جهت آدمها خواستههای خود را آرزو میکنند تا فرشتگان که مشغول نعمتدادن هستند، آرزوهایشان را برآورده کنند.

 

12 بهمن

ولادت امام جواد(ع)

امام جواد(ع) روز 10 رجب سال 195 در مدینه متولد شدند. امام جواد(ع) پنجساله بودند که امام رضا(ع) به تقاضای مأمون عباسی، از مدینه به ایران آمدند و ناگزیر از ترک فرزندان خود شدند. امام جواد(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، در کودکی، به امامت رسیدند. ایشان با توجه به آموزههایی که از پدر و سایر بزرگان و علمای زمان آموخته بودند، از سواد و دانش بالایی برخوردار بودند. امام جواد(ع) به بخشندگی، نیکوکاری و انفاق معروف بودند و همه میدانستند به هنگام تنگدستی باید به او مراجعه کنند. اما خلفای عباسی که در آن زمان فشار و محدودیت را بر امامان بیشتر کرده بودند، به دفعات امام جواد(ع) را به مرکز خلافت، بغداد، احضار میکردند و به ایشان اجازه برقراری ارتباط با سایر شیعیان را نمیدادند. تلاشهای ایشان برای حفظ احادیث و محافظت از شیعیان موجب شد مورد تهدید خلفا قرار گیرند و در آخر، زمانی که تنها 25 سال داشتند که به شهادت رسیدند. امام جواد(ع)، در هنگام شهادت، جوانترین امام از بین ائمه(ع) بودند.

 

14 بهمن

روز فناوری فضایی

چهاردهم بهمن سال 1387 دانشمندان و مهندسان ایرانی رشته هوا و فضا توانستند پس از سه سال تلاش و تولید، ماهوارهای تماماً ایرانی به نام «امید» را به فضا بفرستند. پیش از این تنها چند کشور در جهان مانند ژاپن، روسیه، آمریکا و فرانسه توانسته بودند ماهوارهای مستقل را از جو خارج کنند. این ماهواره که نماد پیشرفت علم و فضای ایران تلقی میشود، باعث شگفتی جهان شد. روز 14 بهمن به دلیل این اتفاق بزرگ روز ملی فناوری فضایی نامگذاری شد و در سالهای بعد هم در این تاریخ ماهوارههای دیگری مانند کاوشگر 3، طلوع و نوید به آسمان رسیدند.

 

15 بهمن

ولادت امام علی(ع) و روز پدر

امام علی(ع) فرزند ابوطالب و فاطمه بنتاسد بودند که روز سیزدهم رجب سال 30 عامالفیل در شهر مکه و درون خانه کعبه بهدنیا آمدند. امام علی(ع) ششساله بود که تحت سرپرستی پیامبر(ص) قرار گرفت و به یکی از خالصترین مریدان و نزدیکترین دوستان پیامبر(ص) تبدیل شد. امام علی(ع) پس از حضرت خدیجه(س) دومین فردی بود که به دین اسلام گروید و پس از رحلت حضرت محمد(ص) راه ایشان را برای هدایت مسلمانان ادامه داد. امام علی(ع) یکی از بلندمرتبهترین شخصیتهای اسلام است که در جنگهای گوناگونی همرکاب پیامبر(ص) بوده است و برای محافظت از جان رسول خدا(ص) فداکاریهای فراوانی انجام داد. حضرت علی(ع) و همسر والامقام ایشان حضرت فاطمه زهرا (س) آغازکننده نسل ائمه و پدر و مادر شریفترین انسانهای تاریخ بودند. به دلیل مقام بالای امام علی(ع) و محترمشمردن جایگاه پدر در خانواده، روز ولادت امام اول شیعیان(ع) در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز پدر نامگذاری شده است.

«راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى، و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى است».

نهجالبلاغه، خطبه 86، ص 117

 

17 بهمن

رحلت حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) تنها پنج سال داشت که پدربزرگ و مادر بزرگوارش را از دست داد. ایشان نیز مانند باقی بزرگان دین، در طول زندگی خود با ظلم و بیعدالتی مبارزه میکردند و برای برآوردهکردن عدالت و مقابله با فساد، همراه با امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، راهی کربلا شدند. حضرت زینب(س) نماد صبر و ایستادگی است. ایشان اسوه پایداری است و در روزهای پس از عاشورا پرستار و مراقب کودکان شهدای کربلا بود. حضرت زینب(س) حتی پس از دیدن به شهادترسیدن برادر و عزیزانشان، تسلیم هیچ ظلمی نشدند و در دربار یزید سخنرانی ماندگاری کردند. این بانوی والامقام هجدهماه پس از شهادت امام حسین(ع) در شهر دمشق درگذشتند.

 

19 بهمن

روز نیروی هوایی

چهلوچهار سال از روزی که امام خمینی(ره) به ایران وارد شدند و نظام جمهوری اسلامی ایران را پایهگذاری کردند میگذرد. تنها یک هفته از بازگشت امام(ره) گذشته بود که کارکنان نیروی هوایی ارتش برای بیعت و همپیمانشدن با انقلاب اسلامی، برای دیدار با امام خمینی(ره) به بیت امام(ره) رفتند و به یکی از خادمان انقلاب اسلامی و مردم تبدیل شدند. برای پاسداشت و گرامیداشت این همپیمانی داوطلبانه، روز 19 بهمنماه در تقویم رسمی کشور به نام روز نیروی هوایی نامیده شده است.

 

22 بهمن

پیروزی انقلاب اسلامی

روز 22 بهمن برای ایرانیان تاریخی آشنا و ماندگار است؛ چهل و چهارسال پیش، در این روز، مردم ایران پس از دههها مبارزه و مقاومت، توانستند بر نظام شاهنشاهی پیروز شوند و انقلاب اسلامی را به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی برسانند. امام خمینی (ره) پس از تبعید 15 ساله از کشور، روز 12 بهمن به ایران وارد و با استقبال بینظیر مردم مواجه شدند، اما روز 22 بهمنماه سال 1357 روزی بود که تمام ارتش، کمیته مشترک، پلیس و... با مردم و انقلاب اسلامی همپیمان و متحد شدند و دیگر سازمان و نهادی نماند که حامی امام (ره) و انقلاب اسلامی نباشد. انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) توانست کشور ما را از زیر بار سلطه و غارت بیگانگان نجات دهد و در جهان نویددهنده حکومتی باشد که مخالف زورگویی و ظلم و ستم به مظلومان جهان است و در مقابل زورگویان عالم میایستد و هدفش رسیدن به رفاه، معنویت، پیشرفت و عدالت است.

از سال 1357 تا اکنون، روز 22 بهمن هرسال در شهرهای ایران جشن و راهپیمایی برگزار میشود.

 

29 بهمن

عید مبعث

پیامبر اکرم(ص) چهلساله بود که مانند هر سال برای عبادت و راز و نیاز به غار حرا رفت. 27 رجب سال 40 عامالفیل، یکی از شبهایی که حضرت محمد(ص) در غار حرا مشغول نیایش بود، حضرت جبرئیل بر ایشان فرود آمد و آیه «اقراء به اسم ربک الذی خلق» را بر زبان حضرت محمد(ص) جاری ساخت. جبرئیل به حضرت محمد(ص) خبر داد که از طرف خداوند به مقام پیامبری مبعوث شده است و زین پس باید مردم را به راه یکتاپرستی و اسلام هدایت کند. حضرت خدیجه(س) اولین کسی بود که از بهپیامبریرسیدن حضرت محمد(ص) آگاه شد و به ایشان ایمان آورد. مسلمانان جهان این واقعه نیکو را گرامی میدارند و آن را جشن میگیرند.

۲۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، تقویم بهمن، فاطمه کرمانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید