عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

از پادویی در کامنت تا خلق پیکسمر

  فایلهای مرتبط
از پادویی در کامنت تا خلق پیکسمر
آشنایی با زوج سازنده شرکت نوآفرین عکاسی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید جشن تولد، جشن فارغ‌التحصیلی یا هر مراسم مهم دیگری برگزار کنید و دوست داشته باشید از این روزِ ماندگار عکس و فیلمی تهیه کنید. اولین راه این است که خودتان با تلفن همراهتان دست‌به‌کار شوید و شروع به عکاسی و فیلم‌برداری کنید. اما پس از گرفتن چند عکس و دیدنِ قاب‌های نادرست و کمبود خلاقیت در عکس‌ها از این کار پشیمان شوید و ترجیح بدهید از عکاسی حرفه‌ای برای ثبت روز مهم زندگی‌تان کمک بخواهید.

پیداکردن عکاس و فیلم‌برداری که کارهایش به نظرتان خوب و حرفه‌ای باشد و دستمزد منصفانه‌ای هم بخواهد، کار چندان آسانی نیست. در این مواقع آدم دوست دارد فهرستی بلندبالا از نام عکاسان داشته باشد تا بتواند یک نفر را انتخاب کند. اگر چنین خواسته‌ای تا به حال به ذهنتان خطور کرده است، بدانید که پیش از شما به ذهن افراد دیگری هم رسیده و آن‌ها برای برآورده‌شدن خواسته شما یک شرکت نوآفرین به وجود آورده‌اند.

امیرحسین محمدزاده و فرزانه غفاری زوجی جوان هستند که حدود دو سال است نوآفرینی به نام «پیکسمر» را به جمع شرکت‌‌های نوآفرین خدمات‌رسان در حوزه عکاسی و فیلم‌برداری اضافه کرده‌اند. اما این اتفاق یک‌شبه و به‌آسانی رخ نداده است. در این شماره، با ماجرای چگونگی به‌وجود‌آمدن این شرکت نوآفرین و بنیان‌گذاران جوان و خلاق آن آشنا شوید تا بتوانید ایده‌های خود را پرورش دهید و شما نیز یک شرکت نوآفرین کاربردی تأسیس کنید.

 

از کجا شروع شد؟

امیرحسین نوجوانی دوازده‌سیزده ساله بود که مانند بسیاری از نوجوانان هم‌دوره‌اش برای نوشتن مطالب دلخواه و گذاشتن عکس‌های گوناگون، وب‌نوشتی (وبلاگی) راه‌اندازی کرد. اما وب‌نوشت او مخاطب زیادی نداشت و او ناچار بود برای محتواهایش مخاطب جمع کند. امیرحسین برای جذب مخاطب شروع کرد به روزانه نظرگذاشتن (کامنت) در سایر وب‌نوشت‌ها تا صاحبان آن‌ها با صفحه او آشنا شوند. اما آن‌قدر تعداد نظرهایش زیاد بود که وب‌نوشتش از دسترس خارج شد. این اتفاق باعث شد او وارد دنیای برنامه‌نویسی شود. امیرحسین می‌خواست وبگاهی مخصوص خودش بسازد تا بتواند به مقدار نامحدود محتوای دلخواهش را تولید کند و به دلیل نظر‌های رسیده زیاد، از دسترس خارج نشود.

از پدر و مادرش خواست برای او دامنه آی‌آر1 و «هاست» را با هزینه‌ای کم خریداری کنند. اطلاعات او درباره برنامه‌نویسی زیاد نبود و تصور می‌کرد تنها زبانِ برنامه‌نویسی اچ‌تی‌ام‌ال2 است، اما بعد از مطالعه و دیدن ویدئوهای آموزشی برنامه‌نویسان در اینترنت، متوجه شد زبان دیگری مثل پی‌اچ‌پی3 هم وجود دارد. محتواهای اینترنتی به او کمک کردند وبگاه‌های کوچک متعددی بسازد.

هنوز 16 سال نداشت که وبگاهی اجتماعی با موضوع «طنز و شوخی» ساخت و اتفاقاً کاربران زیادی را هم به خود جذب کرد.

 

دانشگاه، محلی برای پیداکردن گروه خوب

هدف اول از حضور در هنرستان و دانشگاه، کسب‌ تحصیل و فن و مهارت است. اما آیا این تنها هدف است و حیف نیست از جمعی توانمند برای تشکیل گروه‌های مهارتی استفاده نکرد؟ حتماً شنیده‌اید که «یک دست صدا ندارد.» ما نیز همچون دستانی هستیم که بدون کمک همدیگر چندان موفق نمی‌شویم. هرقدر هم ایده‌های خوب و دقیق داشته باشیم، وقتی از دیگران کمک کاری و دوستانه نگیریم و آن‌ها را برای تشکیل گروه خوب دورهم جمع نکنیم، نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. هنرستان و دانشگاه از بهترین محل‌ها برای تبادل ایده‌ها و تشکیل گروه‌های کاری هستند. امیرحسین هم که پیش از ورود به دانشگاه به ساخت وبگاه و برنامه‌نویسی علاقه‌مند بود، برای ورود به دانشگاه رشته نرم‌افزار رایانه را انتخاب کرد تا علاقه‌هایش را با کمک کسانی که مثل او به برنامه‌نویسی علاقه دارند، ادامه بدهد. از همان زمان شروع کرد به تقویت‌ شبکه‌های ارتباطی خود و پیداکردن افرادی که همچون خودش دوست داشتند شرکتی نوآفرین را برنامه‌نویسی کنند. اولین کسی که به او ملحق شد تا به جمع کارآفرینان بپیوندد، فرزانه غفاری، هم‌کلاسی و همسر آینده امیرحسین، بود.

 

ونتویوک

ایده‌ها معمولاً ناگهانی به ذهن آدم‌ها نمی‌رسند. برای تولید هر ایده باید فکر و مطالعه کرد. اواسط دوره دانشجویی امیرحسین، بعضی از استادان و هم‌کلاسی‌هایش، گروهی به نام «ونتویوک» را تشکیل دادند. آن‌ها در این گروه فکر و نظرهای ساده و پیچیده خود را مطرح می‌کردند و از میان آن‌ها به دنبال بهترین و قابل اجراترین‌‌ها برای ساخت شرکت نوآفرین و کارآفرینی بودند.

آن‌ها تا سال 99 چهار ایده را تا نزدیک اجراشدن پیش بردند، اما هرکدام به دلیل‌های متفاوت شکست خورد. در نهایت نوبت به اجرای ایده «پیکسمر» رسید.

 

پیکسمر چه کار می‌کند؟

ایده پیکسمر از این قرار بود که نام عکاس‌ها و فیلم‌بردارهای حرفه‌ای با تخصص‌های گوناگون (عکاسی تک‌چهره(پرتره)، عکاسی ساختمان و عکاسی فضای باز» نمونه ‌کار، میزان دستمزد روزانه و ساعت مشخص کار را در شرکت نوآفرینشان منتشر کنند. کسانی که به عکاس و فیلم‌بردار برای مراسمشان نیاز دارند، به پیکسمر مراجعه و بعد از ذخیره عکاس موردنظر، هزینه معین را پرداخت می‌کنند. پس از این، عکاس در روز و ساعت مقرر، در محلی که کاربر و سفارش‌دهنده اعلام کرده است، حاضر می‌شود.

امیرحسین و فرزانه غفاری ایده خود را به «خانه نوآوری» تحویل دادند. کارکرد این مرکز مشاوره برای چگونه راه‌انداختن شرکت نوآفرینی، سرمایه‌گذاری و کمک به ایده‌پردازان برای طی‌ مسیر مجوزهاست. خانه نوآوری به آن‌ها و ایده‌شان کمک کرد تا بتوانند شرکت نوآفرین خود را تأسیس کنند.

هدف اصلی پیکسمر اشتغال‌زایی برای عکاسان و فیلم‌برداران و کمک‌ به مشتریانی است که می‌خواهند عکاسی حرفه‌ای مراسمشان را ثبت کند. این نوآفرین بین عکاس‌ها و مشتریان پلی ارتباطی ایجاد کرده است و تا مرحله تحویل کار به مشتری و اعمال آخرین ویرایش‌های بصری، روی کار عکاس نظارت می‌کند.

در حال حاضر آن‌ها تیمی سه نفره برای راه‌اندازی شرکت نوآفرین خود تشکیل داده‌اند. از همان ابتدا مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم کردند. امیرحسین محمدزاده بنیان‌گذار و مسئول فنی است. فرزانه غفاری مسئولیت‌های مدیر داخلی، مدیر فضای مجازی و مدیریت مالی را برعهده دارد. علی رشیدی نیز در بخش تولید محتوای تصویری و ویدئویی فعالیت می‌کند.

 

ایده‌پردازی

شما نیز به‌عنوان هنرجویی خلاق می‌توانید با دوستان و هنرآموزان خود ایده‌هایتان را در میان بگذارید. شاید درحال حاضر نتوانید صاحب شرکت نوآفرینی بزرگ و سودده شوید، اما ایده‌پردازی و برآورد هزینه و قیمت، کارهایی هستند که از همین حالا باید آن‌ها را آغاز کنید.

 

 

پی‌نوشت‌ها

 

1. IR

2. HTMl

3. PHP

 


۱۸۸
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، استارتاپ، آشنایی با زوج سازنده شرکت نوآفرین عکاسی،پیکسمر،از پادویی در کامنت تا خلق پیکسمر، ریحانه نعمت الهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید