عکس رهبر جدید

آداب معاشرت در دنیای مجازی

  فایلهای مرتبط
آداب معاشرت در دنیای مجازی
بخش دوم

معاشرت با دیگران آدابی دارد. این روزها دانستن آداب معاشرت در فضای مجازی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار شده است. ما در آن محیط نیز مثل زندگی واقعی ملزم به رعایت آداب هستیم. در این شماره در ادامه مطلب شماره قبل بیشتر با آداب معاشرت در فضای مجازی آشنا می‌شویم.

 

آبرو و حریم دیگران را حفظ کنیم.

از ارسال و پخش فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی دیگران خودداری کنید. شرافت و آبروی دیگران را به خاطر چند لحظه لذت زیر پا له نکنید. این لذت‌ها شیطانی هستند. خود را جای کسی بگذارید که فیلم‌ها ‌یا عکس‌هایش لو رفته‌اند یا به «حساب‌های کاربری‌اش» (اکانت‌هایش) «رخنه» (هک) شده است!

 

کسی را بدون اجازه عضو هیچ گروهی نکنیم

اضافه‌کردن شخص بدون اجازه و اطلاع خود او نوعی بی‌احترامی و شکستن حریم وی است. حتی اگر هم فرضاً خودتان گروه تشکیل داده باشید، این دلیل نمی‌شود که بدون هیچ ملاحظه و هماهنگی، همه فهرست تلفن همراهتان را به گروه اضافه کنید. معمولاً هیچ کس از این کار خوشش نمی‌آید. بدون تردید هر کدام از ما حداقل یک بار بدون اینکه از چیزی خبر داشته باشیم، در گروهی ناهم‌خوان با سلیقه و علاقه‌مندی خود عضو شده‌ایم. پس خوب باید بتوانیم حال افراد را در این موقعیت درک کنیم. جز این‌ است که در چنین وضعیتی، هیچ تمایلی به ماندن در این گروه ناخواسته نداریم؟ شاید با تحملی از سر رودربایستی چند روزی را بگذرا نیم، اما هر لحظه به دنبال بهانه‌ای برای خارج‌شدن از آن گروه هستیم.

 

زبان فارسی را پاس بداریم

سعی کنیم املای درست کلمه‌ها را به کار بگیریم و چه بهتر که برای درک بهتر و پیشگیری از سوءتفاهم در مخاطبان، از علائم نگارشی مناسب نیز استفاده کنیم.

اینکه ما همین طور راحت و خودمانی گپ بزنیم (چت کنیم) ایرادی ندارد، اما اینکه از جایی به بعد کلمه‌ها را جوری تغییر دهیم که نگارش، دستور زبان و کلاً زبان مادری را از یادمان ببرد، درست نیست. متأسفانه این رفتار کم‌کم مثل یک ویروس دارد تکثیر می‌شود. به‌کاربردن کلمه‌هایی مانند «لدفا» یا «خلافس»، به جای «لطفاً» و «خداحافظ» را باید کنار گذاشت. این‌کار اصلاً بامزه نیست و هیچ توجیهی هم ندارد.

 

شکلک‌ها را خوب بشناسیم

ایموجی‌ها یا شکلک‌ها را درست و در جای خودشان باید به‌کار گرفت. سعی کنید پیش از به‌کاربردن انواع شکلک‌های موجود، به‌خوبی از معنی و مفهوم آن‌ها آگاه شوید. البته این کار نیازمند مطالعه و دقت است. باید موقعیت، روحیه، جنسیت و نسبت خود را با فردی که می‌خواهید برایش شکلک بفرستید، در نظر بگیرید تا از هر گونه سوء برداشت یا دلخوری پیشگیری کنید.برای مثال، قلب‌های رنگی هر کدام معنی و کاربرد خاصی دارند. مثلاً قرمز نشان‌دهنده عشق وعلاقه زیاد است، پس نباید برای هر مخاطبی از آن استفاده کرد.

 

چند نکته کوتاه و مهم دیگر

- برایتان پیام مهم است یا فرستنده پیام؟ پس وقتی هنوز پیامی را به طور کامل نخوانده‌اید، علامت «پسند» (لایک) را برایش نفرستید.

- وقتی عضوی گروه را ترک می‌کند، از او دلخور نشوید. هر کسی صاحب اختیار است. پس تصمیم او را به رسمیت بشناسید.

- لطفاً از شدت آزادی بیانی که در شبکه‌های اجتماعی حس می‌کنید، ذوق‌زده نشوید. جنبه داشته باشید. بیان هر سخنی در هر گروهی مناسب نیست.

- به مخاطبانتان احترام بگذارید و با ارسال مطالبی که با باورها، ذائقه و عقیده سیاسی آن‌ها همخوانی ندارد، آن‌ها را آزار ندهید.

- اشاعه‌دهنده مطالب غیراخلاقی نباشید. این گونه مطالب به‌تدریج بنیان اخلاقی جامعه را سست و تخریب می‌کنند. بکوشید در هر شرایطی ترویج‌دهنده اخلاق و راهکار سازنده و سالم باشید. امروزه یکی از راه‌های شناخت شخصیت افراد همین شکل حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. شخصیت خود را ساده و آسان زیر سؤال نبرید.

- سعی کنید از بحث‌های سیاسی بیهوده و بی‌نتیجه بپرهیزید. بعضی وقت‌ها باید فقط دید و خواند و گذشت. اگر هم لازم است به موردی پاسخ بدهید، سعی کنید پاسختان حساب شده، کوتاه و محترمانه باشد. بدانید واکنش شتاب‌زده، تند و ناگهانی فضای گروه را تنش‌آلود و دیگران را از عضویت در چنین گروه پر تشنجی پشیمان می‌کند.

- وقتی در گروه بحثی در جریان است، فرسته نامربوط به بحث را برای گروه نفرستید؛ چون زنجیره منطقی بحث و گفت‌و‌گو را پاره می‌کنید. بنابراین، در صورت لزوم در بحث شرکت کنید یا تا انتهای بحث صبر کنید و بعدفرسته (پست‌)هایتان را بفرستید.

- از فرستادن خبرها و تکه فیلم (کلیپ‌)های دو دست (دو گونه مخالف) که در گروه‌های مختلف بسیار می‌توان یافت، خودداری کنید. متأسفانه خیلی‌ها به این موضوع بی‌توجه‌اند. امروزه دیگر تقریباً همه به اخبار گوناگون دسترسی دارند.

- حریم همه اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و عقیده‌ها را پاس بدارید.

- روا ندارید که بی‌خوابی شما دیگران را نیز بی‌خواب کند. مطمئن باشید صدای پیام‌های شما در ساعت دوی شب آزاردهنده است. مثل خروس بی‌محل، بدون نگاه‌کردن به ساعت، پیام نفرستید.

- بدانید همه آدم‌ها به حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی علاقه ندارند. راحتشان بگذارید. شاید فقط دوست دارند پیام‌های دیگران را بخوانند. از دست آن‌ها ناراحت نشوید و به آن‌ها اعتراض نکنید.

- به حریم خصوصی دیگران به هر شکل احترام بگذارید. به فرض دوستتان عکسی از خود برای شما ارسال کرده است. شما بدون اجازه وی آن را برای دوست دیگرتان نفرستید.

- اگر پیام صوتی هم می‌گذارید، باید کوتاه باشد. کمتر کسی حوصله گوش‌دادن به یک پیام صوتی چنددقیقه‌ای را دارد. می‌بینید که افراد پیام‌ها را روی دور تند می‌گذارند. در این صورت لحن که بخش بزرگی از پیام را تشکیل می‌دهد، از بین می‌رود. این نکته‌ای است که کمتر به آن توجه داریم.

- نسبت به اشتباهات دیگران گذشت داشته باشید. هر کسی ممکن است ناخواسته و به اشتباه پیامی نامناسب برای شما بفرستد. سعی کنید سریع قضاوت نکنید. عذر او را بپذیرید و فراموش کنید.


۳۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، رسم زندگی، آداب معاشرت در دنیای مجازی، حسین امینی پویا
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید