عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

یادداشت سردبیر

  فایلهای مرتبط
یادداشت سردبیر

یکی از مهم‌ترین موضوع‌های زندگی بشر «محیط زیست» است که متأسفانه چندان به آن توجهی نداریم. برای مثال، تمامی باتری‌های مستعمل و استفاده شده، از جمله باتری تلفن همراه، باتری رایانه کیفی (لپتاپ)، باتری تلفن‌های خانگی و انواع باتری‌های قلمی و کتابی، حاوی فلزات سنگین هستند. اگر این باتری‌ها به طور غیر اصولی دور انداخته شوند، فلزات سنگین وارد خاک یا آب می‌شوند و آن‌ها را آلوده می‌کنند و در نهایت سلامت  انسان‌ها را به خطر می‌اندازند.

سال‌ها پیش من باتری‌های مستعمل هم‌کلاسی‌های دانشگاهم را از سمنان و  چند محله در تهران، در دورهمی‌های فامیل و دوستان جمع‌آوری می‌کردم و در تهران تحویل می‌دادم. حتی با من شوخی می‌کردند که در پلیس راه به تو مشکوک خواهند شد که با این همه باتری مستعمل می‌خواهی چه کنی.

اما خوشبختانه با گذشت زمان امروزه تعداد نسبتاً زیادی از خانواده‌های فهیم ایرانی در سراسر کشور، باتری‌های مستعمل خود را جمع‌آوری می‌کنند. مردم ما با واحدهای بازیافت باتری به‌خوبی همکاری می‌کنند. من پیش‌داوری می‌کردم که اگر با دوستان و آشنایان چنین چیزی را مطرح سازم، چندان علاقه‌مندی نشان نخواهند داد. ولی با کمال تعجب دیدم که اتفاقاً خیلی خوب استقبال و همراهی کردند! شما هم می‌توانید بین آشنایان امکان چنین جمع‌آوری را مطرح سازید.

چند سال پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد، باتری‌ای که کودکی بلعیده چه بلایی بر سر او آورده است. از آن زمان حساسیت عمومی نسبت به خطرهای باتری برای سلامت و محیط زیست و همراهی عمومی با این نوع طرح‌ها بیشتر شده است.

در اغلب شهرهای ایران و نیز در بیشتر محله‌های تهران متأسفانه مرکز جمع‌آوری باتری وجود ندارد. اما به تازگی موسسه‌ای در برخی از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران و بعضی از شهرهای دیگر، محلی را تعیین کرده است که کار تحویل باتری مستعمل جمع‌آوری شده را بسیار ساده‌تر می‌کند. می‌توانید باتری‌های مستعمل خانه خود، دوستان، فامیل و آشنایان را هم در این محل‌ها بگذارید. مصرف باتری در خانواده‌هایی که کودک خردسال دارند، بالاست. چون هر کودک امروز تعداد زیادی اسباب‌بازی دارد که با باتری کار می‌کنند. حال که این موسسه خیریه درامد حاصل را صرف تهیه اندام مصنوعی (پروتز) برای بیماران نیازمند می‌کند، انگیزه برای همکاری با آن بسیار بیشتر می‌شود.

۱۸۲
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، یادداشت سردبیر، دکتر زهرا باقری،محیط زیست،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید