درباره ویژهنامه «همسو با تحول 2» برای آموزگاران پایه دوم ابتدایی
(80 صفحه، ضمیمه رشد آموزش ابتدایی، مهر 1391)
خوشبختانه بلوغ جایگزینی تفکر «برنامه درسی» به جای «کتاب درسی» با بهرهگیری از آموزههای نوین علم برنامهریزی درسی و تطابق دادن این آموزهها با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، فرهنگ پربار قرآنی و ویژگیهای فرهنگی- محیطی کشور ایران، مسیر روشنی را روی آموزش و پرورش گشوده است.
این تفکر از مهرماه 1390 عملیاتی شده است و در قالب نگاشتی به نام «برنامه درسی ملی» در اختیار دستندرکاران آموزش و پرورش قرار گرفته است. این سند، به مثابه نقشهای اساسی و مادر و راهنمایی مناسب، قادر است چراغ راهنمای همه، اعم از مدیران ارشد و میانی تا اجرایی و برنامهریزی و مجریان (معلمان، مدیران و مسئولان مناطق و شهرستانها) باشد.
در این ویژهنامه سعی شده است که اطلاعاتی را در اختیار پایه دوم قرار گیرد تا بتواند به عنوان مکمل سایر اجزای بسته آموزشی تولید شده توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آموزگاران را در کار سترگ تدریس در پایه دوم با کتابها و برنامههای تغییر یافته، یاری دهد.
در این ویژهنامه، سعی شده است تا غیر از بیان نظرات رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تقریباً با همه مؤلفان و کارشناسان کتابهای درسی به گفتوگو پرداخته شود. براستی اگر آموزگاران، هدفها و یا به عبارتی، منظور برنامههای درسی را درک کنند، نیمی از راه تدریس موفقیتآمیز را طی کردهاند.
علاوه بر این، در لابهلای گفتوگوها نیز مطالب کوتاهی درباره برنامه درسی ملی، ماهیت تغییر و سبکهای یادگیری آمده است.
این ویژهنامه، به عنوان ضمیمه شماره 126 مجله رشد آموزش ابتدایی در مهرماه 1391 و به تعداد آموزگاران پایه دوم ابتدایی منتشر شده است.
با توجه به تأکیدات وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای دکتر حمیدرضا حاجیبابایی بر این نکته که: «اساس آموزش و پرورش، دوره ابتدایی است، لذا کیفیتبخشی به آموزش ابتدایی در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد»، امید است این ویژهنامه در فرایند کیفیتبخشی و آشنا ساختن آموزگاران با جریان فکری و عملی تحولآفرین در آموزش و پرورش، گام مؤثری باشد.