عکس رهبر جدید
نقش بازنمایی‌ها در درک مفهوم تابع
در «رشد ریاضی»

بازنمایی‌ها و نقش آن‌ها در درک مفهوم تابع توسط زهرا گویا و علی امامی نوشته و در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی منتشر شده است. در این مقاله به موضوع بازنمایی‌های چندگانه در ریاضی و نقش آن‌ها در درک مفهوم تابع اشاره شده است.
در بخشی از مقاله آمده است: «کلود ژانویه از محققان پیشتاز در «بازنمایی‌ها و نقش آن‌ها در یاددهی و یادگیری ریاضی» بود. به اعتقاد وی، منظور از یک بازنمایی این است که برای درک بهتر یک مفهوم ممکن است از تمثیل یا چیز دیگری استفاده شود. گاهی این بازنمایی مربوط به ساخت‌های ذهنی‌اند که در این صورت «بازنمایی‌های داخلی» نامیده می‌شوند و گاهی به ساخت‌های فیزیکی اشاره دارند که به آن‌ها «بازنمایی‌های خارجی» گفته می‌شود. برای مثال وقتی شخصی یک نمودار را یک بازنمایی برای مفهوم تابع در نظر می‌گیرد، تصور ذهنی او از این نمودار (بازنمایی خارجی) و تابع یک بازنمایی داخلی است.»
در این مقاله بعد از معرفی بازنمایی‌های گوناگون می‌خوانیم: «وقتی دانش‌آموزان با توابع آشنا می‌شوند ضروری است که بازنمایی ترسیمی به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد تا مهارت‌های بصری یادگیرندگان تقویت شود. با وجود این، بسیاری از دانش‌آموزان برای توسعه مهارت‌های بصری خود به‌خصوص وقتی با توابع ناشناخته‌ای مثل تابع دریکله مواجه می‌شوند با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند زیرا برای آن‌ها در نظر گرفتن توابع چندضابطه‌ای به‌عنوان یک تابع، سخت است و گاهی منجر به ایجاد یک بدفهمی در مورد موجودیت توابع ناپیوسته در آن‌ها می‌شود.»
متن کامل این مقاله را در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 114، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۴۳
کد خبر : ۱,۴۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید