عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۰۷
مدیریت کلاس درس
در «رشد تکنولوژی آموزشی»

مدیریت کلاس  درس اصطلاحی است که معلمان برای توصیف تضمین روند تدریس بدون مشکل در کلاس، حتی با وجود رفتار مزاحم و مخلّ دانش‌آموزان به‌کار می‌برند. ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی در جدید‌ترین شماره خود، مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است. نویسنده مقاله دکتر اکرم عینی، متخصص کتابداری و اطلاع‌رسانی است.
از جمله تکنیک‌های مدیریت کلاس که در این مقاله به آن اشاره شده عبارت‌اند از:
الف: تکنیک‌های تنبیهی
ب: تکنیک‌های پیشگیرانه
ج: رویکردهای نظام‌مند
در توضیح تکنیک‌های پیشگیرانه‌ می‌خوانیم: «تکنیک‌های پیشگیرانه مدیریت کلاس، به منزله ایجاد یک جامعه کلاسی مثبت با احترام متقابل بین معلم و دانش‌آموز است. معلمان با استفاده از این رویکرد پیشگیرانه، بدون قید و شرط به گرمی و با حالت پذیرا و حامی با دانش‌آموزان برخورد می‌کنند و براساس رفتار دانش‌آموز تصمیم نمی‌گیرند. به این ترتیب قوانین عادلانه و پیامدهای خوبی برقرار می‌شود و به رفتار دانش‌آموزان بازخوردی مکرر و مداوم داده می‌شود.» در ادامه مقاله آمده است: «تکنیک‌های پیشگیرانه، شامل استفاده مدبرانه از «تشویق و پاداش» برای آگاهی دانش‌آموزان از رفتار خود است و ابزاری برای کنترل رفتار دانش‌آموزان نیست. به‌منظور استفاده از پاداش برای آگاهی دانش‌آموزان از رفتار خود، معلمان باید بر ارزش رفتاری که پاداش کسب کرده است تأکید کنند و درباره مهارت‌های خاصی که دانش‌آموزان برای به دست آوردن پاداش نشان داده‌اند، توضیح دهند.
معلمان باید دانش‌آموزانی را که در انتخاب پاداش‌ها همکاری کرده‌اند، تشویق و از رفتارهای مناسبی که مستحق پاداش هستند، تعریف کنند.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (پی‌درپی240)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۳۱
کد خبر : ۱,۵۸۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید