عکس رهبر جدید
روش‌های پرورش خلاقیت هنر نقاشی در دوره آموزش ابتدایی
منبع: «رشد آموزش هنر»

خلاقیت قابل پرورش و رشد است و این امر مستلزم به‌کارگیری اصول و روش‌های خاصی است. فصل‌نامه رشد آموزش هنر در مقاله‌ای به پرورش خلاقیت هنر نقاشی در دوره ابتدایی پرداخته است. مرجانه نادری گرز‌الدینی نویسنده این مقاله است.

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «رویکرد برنامه درسی هنر «تربیت هنری» است؛ انجام فعالیت‌ هنری در فضایی که کودکان آزادانه تخیل کنند، ظرفیت‌های نهفته هوش، عواطف و احساساتشان پرورش یابد و خلاقیت‌هایشان شکوفا شود. امروزه همة متخصصان تعلیم‌و‌تربیت معتقدند که هنر و فعالیت‌های هنری بهترین فرصت را برای یادگیری بهتر فراهم می‌آورد. بنابراین درس هنر توان آن را دارد که محور سامان‌دهی آموزش در دوره ابتدایی باشد، زیرا همه معلمان این دوره برای درس‌های متفاوت از هنرهایی چون نقاشی، کاردستی، قصه، نمایش و ... استفاده می‌کنند.
نویسنده مقاله در ادامه آورده است: «کودکان خلاق به معلمان خلاق نیاز دارند و کلاس پرسش‌گر موجب پرورش خلاقیت می‌شود؛ جایی که معلم و دانش‌آموز پرسش‌های چالش‌ برانگیز مطرح می‌کنند، فکرها و نظرها به روش‌های مختلف دیداری، بدنی و کلامی عرضه می‌شوند، راه‌حل‌های تازه‌ای برای مسائل یافت می‌شوند و دانش‌آموزان درگیر آفرینش‌ فکرهای تازه، به کارگیری تخیل و یافتن دستاوردهای تازه و ابتکاری می‌شوند.»
روش‌های کاربردی پرورش خلاقیت هنری به پیشنهاد نویسنده مقاله عبارت‌ است از:
روش معکوس‌سازی
روش جایگزینی
تغییر دادن یک شکل
ترکیب موضوعات نامتجانس
نقاشی از آرزوها و رؤیاها
کارگروهی و....
نویسنده مقاله بعد از توضیح هر یک از این روش‌ها چندین نتیجه‌گیری کرده است: «معلم باید شرایطی در کلاس ایجاد کند که دانش‌آموزان درگیر آفرینش فکرهای تازه، به کارگیری تخیل و یافتن دستاوردهای تازه و ابتکاری شوند.
با تقویت روحیه پرسشگری و کنجکاوی در دانش‌آموزان و نیز پرهیز از مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر، می‌توان فرصت‌های لازم را برای ابداع و ابتکار آنان به وجود آورد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 39، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۵,۶۶۱
کد خبر : ۱,۷۷۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید