عکس رهبر جدید
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۰۹:۳۵
آموزش معکوس در تدریس فیزیک
مقاله‌ای از «رشد آموزش فیزیک»

یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های نوین آموزش، آموزش فردی و از جمله آموزش معکوس است. فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.
خدیجه کرمی و تینا شریفی نویسندگان این مقاله‌اند. آن‌ها در پژوهشی به بررسی مزایا و معایب استفاده از روش‌ معکوس در آموزش فیزیک پرداخته‌اند.
نویسندگان مقاله پس از مقایسة روش سنتی با روش نوین تدریس آورده‌اند: «به‌طور معمول معلم پس از صرف زمان زیادی در کلاس درس برای توضیح مفاهیم و یادداشت‌برداری توسط دانش‌آموزان و یا حتی برگزاری یک کلاس فعال، هنوز نمی‌داند که آیا دانش‌آموزان قبل از خروج از کلاس، مفاهیم را درک کرده‌اند یا نه؟ وقتی دانش‌آموزان مواد درسی را متوجه نمی‌شوند، تکالیف منزل را هم به درستی انجام نمی‌دهند؛ بنابراین دادن تکالیف منزل به دانش‌آموزی که نمی‌تواند آن را انجام دهد کار بیهوده‌ای است. یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند تا دانش‌آموز همواره به مواد درسی دسترسی داشته باشد و نیز در حضور معلم تکالیف خود را انجام دهد، روش آموزش معکوس است.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «در روش آموزش معکوس به دانش‌آموزان تأکید می‌شود که ویدیوی درس را در خانه ببینند، یادداشت‌برداری کنند و تمرین‌ها را در کلاس انجام دهند، تا زمانی که در کلاس حضور دارند، معلم بتواند در انجام تکالیف به آن‌ها کمک کند.»
درباره مزایای این روش آمده است:
•    در این روش دانش‌آموز در منزل به‌صورت آنلاین به منابع درسی دسترسی دارد و به‌طور خصوصی تحت آموزش قرار می‌گیرد. او می‌تواند بارها ویدئو را نگاه کند و یادداشت بردارد. حتی در صورت عدم دسترسی به رایانه می‌تواند از تلفن هوشمند استفاده کند و یا در سایت مدرسه حضور یابد.
•    یادداشت‌برداری از نکته‌های درس در منزل، حدود 30 دقیقه به مدت کلاس درس اضافه می‌کند. این زمان اضافی به معلم اجازه می‌دهد تا در کلاس درس به‌طور مستقیم با دانش‌آموز بر روی پروژه‌ها، تکالیف و فعالیت‌های آزمایشگاهی کار کند. هم‌چنین معلم در این وقت اضافه قادر به شناسایی دانش‌آموزان نیازمند به کمک و نیز کسانی خواهد بود که به علت خجالتی بودن اشکال خود را نمی‌پرسند.
•    درصد زیادی از تکالیف در کلاس درس در حضور معلم و با کیفیت بالا حل می‌شود.
•    دانش‌آموز غایب در منزل به محتوای درس دسترسی خواهد داشت.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 108، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۸۶۱
کد خبر : ۱,۷۹۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید