عکس رهبر جدید
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۲۷
طرح کلاس موضوعی
در «رشد آموزش شیمی»

طرح کلاس موضوعی با تکیه بر این اصل است که فراگیر باید از آنچه می‌آموزد لذت ببرد و انگیزه یادگیری در وی تقویت شود. فصل‌نامه رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.
صدیقه عدنانی حسینی معلم شیمی، نویسنده این مقاله است. وی در بخشی از مقاله با عنوان «ویژگی یک کلاس استاندارد» آورده است: «در یک کلاس درس موضوعی، همه وسایل مورد نیاز برای تدریس یک درس، در یک کلاس مشخص قرار می‌گیرد و براساس موضوع هر کلاس، نوع روش تدریس انتخاب می‌شود تا فرصت و فضای مناسب برای فعالیت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان فراهم شود. در این شیوه به‌کارگیری روش‌های تازه و فعال تدریس و توجه به کاربرد آموزش در زندگی مورد نظر است و با انتخاب روش مناسب در زمان تدریس صرفه‌جویی می‌شود.»
در ادامه می‌‌خوانیم: «تغییر چینش سنتی دانش‌آموزان در کلاس و چیدمان فضای کلاس با در نظر داشتن موضوع درس بسیار مهم است تا استفاده درست از وسایل کمک‌آموزشی موجود در کلاس امکان‌پذیر باشد. برای نمونه، در کلاس موضوعی علوم باید تجهیزات کامل برای انجام همه آزمایش‌ها فراهم باشد تا معلم بتواند هنگام تدریس، به‌صورت عملی موضوع را توضیح دهد. دانش‌آموزان نیز باید در گروه‌های خود وسایل مورد نیاز را در اختیار داشته باشند و بتوانند همراه معلم موضوع را دنبال کنند تا فرایند یادگیری کامل شود.»
نویسنده مقاله تأکید دارد: «ثابت بودن کلاس برای هر معلم و درس وی- که بنا به شیوه‌نامة گروه فناوری تعیین شده است- باعث می‌شود معلم در طول سال تحصیلی از کمبودهای موجود در زمینه امکانات آموزشی بهتر آگاهی داشته باشد و با انگیزه فراوان با توجه به تجربه و سلیقه خود در رفع نیازها بکوشد تا  تدریس برای خودش آسان‌تر و برای دانش‌آموزان گیراتر شود. از سوی دیگر چرخشی بودن کلاس‌ها از یکنواخت بودن کار جلوگیری می‌کند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 111، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۵۳
کد خبر : ۱,۸۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید