عکس رهبر جدید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۴۰
اقتصاد و بازرگانی در عصر اشکانیان
در «رشد آموزش تاریخ»

اشکانیان، بعد از بیرون راندن سلوکیان به امور اقتصادی، به‌خصوص بازرگانی توجه فراوان داشتند. فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به اقتصاد و بازرگانی در این دوره اختصاص داده است.
اسماعیل نساجی‌زواره، دبیر تاریخ، نویسنده این مقاله است. وی در چند بخش به اقتصاد و بازرگانی در دوره اشکانیان پرداخته که عبارت‌اند از: کشاورزی و دامداری؛ تقسیم زمین‌ها، تجارت و بازرگانی؛ ضرب سکه و شبکه‌های ارتباطی و راه‌های تجاری.
در توضیح تجارت و بازرگانی آمده است: «دومین مؤلفه رشد اقتصادی در دوره اشکانیان تجارت و بازرگانی بود که در آمد آن نه تنها عاید تولیدکنندگان و بازرگانان می‌شد، بلکه دولت از این طریق هزینه‌های نظامی، فرهنگی، شهرسازی و سایر نیازهای مالی خود را تأمین می‌کرد. در کاوش‌های شهر نسا (نخستین پایتخت اشکانیان) در کاخ سلطنتی و خزانه شاهی آثار متعددی مانند ظروف سفالی، ظروف شیشه‌ای،‌ مجسمه‌های مرمر، جام‌‌های عاج کنده‌کاری شده و تعدادی مُهر به‌دست آمده است که نمودار وضع تجارت و بازرگانی در روزگار پارتیان است. دوران سلطنت مهرداد دوم یکی از مهم‌ترین ادوار تاریخ شاهان پارتی است. مهرداد دوم پادشاهی شهرنشین بود و به هیچ‌ وجه میل به صحراگردی، مانند سایر شاهان اشکانی در وی وجود نداشت. او به‌منظور تشویق بازرگانان بین‌النهرین به رفت‌وآمد از جاده‌های فلات ایران که به دلیل جنگ و تهاجمات بسته شده بود، خیلی زود مقررات خاصی را وضع کرد تا اکباتان، شوش و شهر صد دروازه را هم‌چون گذشته به بازارهای پر رونقی تبدیل کند.»
درباره شبکه‌های ارتباطی نیز آمده است: «شبکه‌های ارتباطی و راه‌های تجاری در عصر اشکانیان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل رونق داد و ستد در آن دوره بود. سرزمین پارت به وسیله همین راه‌ها و شبکه‌های ارتباطی با چین، روم، هند، عربستان،‌ آفریقا و دیگر نقاط جهان ارتباط داشت و با آن‌‌ها مبادلات کالا صورت می‌گرفت. نظم جاده‌ها و کنترل راه‌های تجاری در هیچ دوره‌ای مانند این دوره به خوبی صورت نمی‌گرفت؛ زیرا شاهان این سلسله به انتظام جاده‌ها و مراقبت از آن‌ها نهایت دقت را به خرج می‌دادند و مالیات‌هایی که از تاجران داخلی و خارجی می‌گرفتند، صرف جاده‌‌سازی و تأمین امنیت آن می‌کردند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ، شماره 58، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۴,۵۶۸
کد خبر : ۱,۹۲۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید