عکس رهبر جدید
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۵۱
رویکرد موضوع محور در آموزش
منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»

ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی در مقاله‌ای به رویکرد موضوع محور در آموزش، ویژگی‌ها و مراحل اجرای آن پرداخته است. دکتر نیره شاه‌محمدی و افشین چمن‌آرا نویسندگان این مقاله‌اند.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «مراد از تم (موضوع یادگیری)، هر موضوع یاددهی- یادگیری است که حداقل چهار ویژگی داشته باشد:
1. مورد علاقه و توجه دانش‌آموزان باشد. یعنی محور یادگیری، مسائل و موضوعات علمی مورد علاقه دانش‌آموز باشد و دانش‌آموز خود آن را انتخاب کند.
2. قابلیت عمق‌بخشی داشته باشد.
3. با موضوعات یادگیری و مسائل متعدد ارتباط و هم‌بستگی بیرونی داشته باشد.
4. هم‌بستگی عمیق بین ارتباطات بیرونی برقرار باشد. به عبارت دیگر نتایج حاصل از مطالعه موضوعات مختلف در مورد محور یادگیری، یکدیگر را تأیید کنند.»
نویسندگان در ادامه به ویژگی‌های رویکرد موضوع محور پرداخته‌اند:
ـ بسیاری از حوزه‌های برنامه درسی را به هم پیوند می‌زند و آن‌ها را یکپارچه می‌کند. در این رویکرد موضوعات آموختنی پراکنده نیستند و از انسجام درونی برخوردارند.
ـ با زندگی فراگیرندگان ارتباط تنگاتنگ دارد.
ـ انسجام درونی دارد و با هدف‌های آموزشی مرتبط است.
ـ به دانش‌آموزان فرصت تجزیه و تحلیل اطلاعات را می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها مطالب را بهتر می‌آموزند.
ـ‌ اجازه می‌دهد یادگیری به ‌طور طبیعی‌تر اتفاق بیفتد و زمان کلاس به درستی به بخش‌های گوناگون موضوعات درسی مانند علوم، ریاضیات، ادبیات و ... تقسیم شود.
و...»
شرایط انتخاب موضوع برای اجرا یکی دیگر از بخش‌های مقاله است. در این بخش آمده است: «موضوع انتخابی» می‌تواند مستقیماً از راهنمای برنامه  درسی ملی نشأت بگیرد.
در مورد یک موقعیت خاص، جشن‌های محلی، یک داستان یا موضوع علمی که دانش‌آموزان به‌طور روزمره با آن سروکار دارند باشد. کی‌ران ایگن می‌گوید: «ما به استفاده از قدرتمند‌ترین ابزارها برای یادگیری دانش‌آموزان نیازمندیم. به کارگیری تخیل یادگیرندگان، یکی از قدرتمند‌ترین ابزارهایی است که آن‌ها را در فرایند یادگیری درگیر می‌کند. این امر قلب یادگیری محسوب می‌شود. ما می‌خواهیم دانش‌آموزان سؤال کنند، درک کنند، همدردی کنند، فکر کنند و ... لازم است از جادوی یادگیری، اکتشاف و به‌کارگیری تفکر و تخیل دانش‌آموزان استفاده کنیم. لذا بهره‌گیری از داستان به درگیر کردن تخیل دانش‌آموزان و یادگیری بهتر موضوعات انتزاعی کمک می‌کند.»
متن کامل مقاله در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8، (پی‌درپی 248)، اردیبهشت 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۴,۸۱۵
کد خبر : ۱,۹۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید