عکس رهبر جدید
مسئله اجتماعی از منظر جامعه‌شناختی
مقاله‌ای از «رشد آموزش علوم‌اجتماعی»

مسئله اجتماعی از منظر جامعه‌شناختی عنوان مقاله‌ای است که در جدید‌ترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی منتشر شده است.
مجید حسینی‌نثار نویسنده این مقاله است. وی در تعریف مسئله اجتماعی آورده است: «امروزه اصطلاح مسئله اجتماعی در میان بخش‌های زیادی از مردم شناخته‌ شده و از حالت یک اصطلاح علمی و آکادمیک خارج شده است. امروزه مسائل اجتماعی با رویکردهای مختلفی تعریف می‌شوند. از بین تعاریف موجود، تعریفی که ویژگی‌های عمده مسئله اجتماعی را در جهان معاصر مطرح می‌کند، تعریف هورتون ولزلی است که سه ویژگی‌ «عام بودن»، «ضرورت رفع مسئله» و نیز «اهمیت فرد یا سازمان در حل مشکل» از نکات مهم آن هستند. هورتون‌ ولزلی مسئله اجتماعی را امری می‌داند که اولاً بخش قابل توجهی از جامعه آن را ناخوشایند بدانند؛ ثانیاً معتقد باشند که برای حل آن باید کاری کرد و ثالثاً براین باور باشند که فرد یا سازمان یا افرادی مسئول برطرف کردن و حل مشکل اجتماعی هستند.»
نویسنده مقاله معیارهای تعریف مسئله اجتماعی را چنین برشمرده است:
1.    اختلاف میان ارزش‌های اجتماعی و واقعیت اجتماعی
2.     منشاء اجتماعی مسائل اجتماعی
3.    قضاوت درباره مسئله اجتماعی از سوی اکثریت مردم
4.    قابلیت اصلاح یا کنترل مسائل اجتماعی
رویکردهای جامعه‌شناختی در مورد مسائل اجتماعی  عنوان بخش دیگری از مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «در جامعه‌شناسی دیدگاه‌های مختلفی در مورد مسئله اجتماعی وجود دارد؛ از قبیل آسیب‌شناسی اجتماعی، تضاد و کنش متقابل که تحلیل‌های مختلفی از پیدایش و پیامدهای این مسائل ارائه می‌دهند. در سال‌های اخیر دیدگاه‌های جدیدتری با رویکرد پست‌ مدرن در برابر مسائل اجتماعی مطرح شده‌اند که به جای تأکید بر عوامل ساختاری و عینی، بر عوامل ذهنی و عنصر آگاهی و نسبیت تأکید دارند. صاحب‌نظران کارکردگرا با تأکید بر ایده نظم و هماهنگی کارکردی عناصر و مؤلفه‌های نظام اجتماعی، مسائل اجتماعی را کژکارکردهای خرده نظام‌های اجتماعی دانسته و آن‌ها را صرف‌نظر از تغییرات اساسی و بنیادی‌ قابل حل می‌دانند. صاحب‌نظران دیدگاه تضاد، مسائل اجتماعی را زاییده عملکرد نامناسب نظام اجتماعی می‌دانند و برای حل آن‌ها به راه‌حل‌های رادیکال باور دارند. طرفداران کنش متقابل، ضمن مدنظر قراردادن کنش متقابل افراد و گروه‌های انسانی، بر راه‌حل‌های میانه تأکید نموده‌اند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش علوم‌اجتماعی ، شماره 67، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۸,۹۸۷
کد خبر : ۲,۰۰۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید