عکس رهبر جدید
۲۵ اَمرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۲
میکروبیوم انسانی
آشنایی با میکروبیوم انسانی در «رشد آموزش زیست‌شناسی»

فصل‌نامه رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به تشریح میکروبیوم انسانی اختصاص داده است. اباذر اسماعیلی، سرگروه زیست‌شناسی استان قم نویسنده این مقاله است.
در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «اصطلاح میکروبیوم یا میکروبیوتا به معنای کل زیست‌بوم میکروبی در هر بخش مشخص و مشتمل بر توده سلولی و نیز همه ژن‌های جوامع میکروبی آن بخش، بدون در نظر گرفتن جنس و نوع آن‌هاست. البته گاه اصطلاح فلورمیکروبی به‌عنوان معادل اصطلاح میکروبیوم به کار برده می‌شود. مثلاً به همه باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که به‌طور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند میکروبیوم یا فلورپوست می‌گویند.»
در ادامه آمده است: «بزرگ‌ترین میکروبیوم بدن انسان میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و به‌طور خاص روده بزرگ است. در مجموع به همه این جوامع میکروبی بدن انسان، میکروبیوم انسانی می‌گویند. بدیهی است که در هر قسمت از بدن ما نوعی اکوسیستم میکروبی ویژه برقرار است. میکروبیوم بدن انسان می‌تواند طبیعی و سالم باشد یا حالت غیرطبیعی و تغییریافته پیدا کند.»
در ادامه مقاله به برنامه مشارکتی میکروبیوم انسانی اشاره شده است: «برنامه مشارکتی میکروبیوم انسانی یک پروژه عظیم بین‌المللی است که قصد دارد توالی ژنی همه همزیستان میکروبی ما را تعیین کند. این کار فهرست بلندبالایی را در بر خواهد داشت، زیرا مجموعه ژنی میکروب‌هایی که در بدن ما کلونی تشکیل می‌دهند، صد برابر بیشتر از ژن‌های خود ماست و هم‌چنین نسبت به ژن‌های ما تنوع بیشتری دارد.
لذا امروزه صدها دانشمند در حال تولید گسترده‌ترین نقشه ژنوم میکروب‌هایی هستند که روی سطح و درون بدن ما زندگی می‌کنند.
پروژه مذکور به نام «پروژه میکروبیوم انسان» معروف است که در آن پژوهشگران در حال فهرست کردن هویت ژنتیک بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌هایی‌اند که در تماس نزدیک با بدن ما قرار دارند. به گفته‌ پژوهشگران، نه‌تنها این میکروب‌ها نباید حذف شوند بلکه آن‌ها بخش بنیادینی هستند از آنچه که ما را به‌عنوان انسان شکل می‌دهند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 99، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۷۸
کد خبر : ۲,۰۲۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید