عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
امدادهای غیبی در جنگ از دیدگاه قرآن
مقاله‌ای از «رشد آموزش قرآن»

امداد غیبی از سنت‌های همیشگی خداوند درباره مؤمنان است. فصل‌نامه رشد آموزش قرآن در جدیدترین شماره خود به نمونه‌های متعدد امدادهای غیبی در جنگ‌های اسلامی پرداخته است.
علی کاشی نویسنده این مقاله است. در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «امداد غیبی تأثیر مهمی در کسب پیروزی و دستیابی به اهداف نظامی دارد. از نظر قرآن کریم نزول امدادهای غیبی امری مسلم و انکارناپذیر است و در بیشتر پیروزی‌های پیامبر(ص) و مسلمانان صدر اسلام نقش داشته است. نزول امدادها و اعتقاد به آن‌، هم به‌طور مستقیم در پیروزی‌ها مؤثر است، زیرا امدادی که از طرف خداوند قادر متعال باشد، بدون شک هدف را در دسترس قرار می‌دهد و دشمن را با ناکامی روبه‌رو می‌سازد و هم به‌صورت غیرمستقیم تأثیر دارد.»
نویسنده مقاله تأثیر امداد‌های غیبی را چنین برشمرده است:
1.    بشارت و تشویق مجاهدان
2.    ایجاد اطمینان خاطر و تقویت روحیة مجاهدان
3.    انهدام و شکست دشمن
4.    افزودن به ایمان مؤمنان
امدادهای غیبی بدون جهت و بی‌حساب به منصه ظهور نمی‌رسند، بلکه شرایط خاص خود را می‌طلبند و شایستگی ویژه‌ای در مؤمنان لازم است تا مستحق چنین امداد‌هایی شوند. با توجه به آیات قرآن این شرایط عبارت‌اند از: 1. صبر و پایداری 2. تقوا 3. یاری خداوند 4. دعا و استغاثه 5. توکل
در توضیح توکل می‌خوانیم: «توکل بر خداوند نیز یکی از شرایط نزول مددهای پروردگار است. توکل یعنی تکیه و اعتماد به خداوند متعال و تسلیم او بودن و عقیده به اینکه مقدمات ظاهری و مادی تنها ابزار و وسیله هستند نه سبب و علت اصلی. رزمنده مسلمان و خداجو در پیکار مقدس خود علیه دشمنان خدا بیشترین تلاش خود را همراه با اخلاص و مناجات  به‌کار می‌گیرد، در عین حال، نصرت و پیروزی را تنها از جانب خدا می‌داند. فقط به او توکل می‌کند و در مقابل قدرت او تمام قدرت‌ها را ناچیز می‌انگارد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 49، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۰۶
کد خبر : ۲,۰۳۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید