عکس رهبر جدید
تفاوت‌های پوسته اقیانوسی و قاره‌ای
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

خارجی‌ترین بخش زمین پوسته نام دارد که با توجه به ماهیت آن به دو نوع پوسته قاره‌ای و اقیانوسی تقسیم می‌شود. فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در جدیدترین شماره خود به تفاوت‌های پوسته اقیانوسی و قاره‌ای پرداخته است.
در فصل دوم کتاب علوم زمین چهارم تجربی، به برخی از این تفاوت‌ها اشاره شده اما ناهید کرباسیان، دبیر زمین‌شناسی، در این مقاله به تفصیل به این موضوع پرداخته است. وی از 30 جنبه به مقایسه پوسته اقیانوسی و قاره‌ای پرداخته از جمله: لایه‌بندی؛ فعالیت‌های آذرین؛ سن؛ ضخامت؛ سرعت امواج؛ وسعت در دو نیمکره؛ چگالی؛ نقاط داغ؛ جزایر قوسی؛ نوارهای مغناطیسی متقارن؛ ناپیوستگی و...
درباره تفاوت سن این دو پوسته می‌خوانیم: «پوسته قاره‌ای در برخی مناطق، سنی بیش از 3500 میلیون سال دارد. این سن از روی کانی‌های زیرکن موجود در سنگ‌های سازنده سپرها محاسبه شده، در صورتی که قدیمی‌ترین پوسته‌های اقیانوسی مربوط به دویست میلیون سال پیش بوده است و پوسته‌های اقیانوسی مسن‌تر، در اثر فرایند فرورانش از بین رفته‌اند.»
تفاوت فاصله تا مرکز زمین هم چنین است: «پوسته قاره‌ای به‌دلیل ضخامت بیشتر فاصله بیشتری از مرکز زمین دارد. بیشترین فاصله از مرکز زمین در بالای قله شیمبورازو در کشور اکوادور است.»
در ادامه مقاله به چند تفاوت دیگر اشاره شده است از جمله:
سرعت امواج: سرعت امواج در پوسته اقیانوسی بیشتر از پوسته قاره‌ای است. زیرا چگالی پوسته اقیانوسی بیشتر است.
وسعت در دو نیمکره: پوسته قاره‌ای در نیمکره شمالی بیشتر به چشم می‌خورد و پوسته اقیانوسی در نیمکره جنوبی بیشتر به‌نظر می‌رسد.
حجم پوسته: در قاره‌ها حجم پوسته قاره‌ای بیشتر از حجم پوسته اقیانوسی است ولی در اقیانوس‌ها از فلات قاره (دارای پوسته قاره‌ای) تا حوضه عمیق اقیانوسی (فاقد پوسته قاره‌ای) حجم پوسته اقیانوسی متفاوت است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 81، تابستان 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۵۹,۴۷۹
کد خبر : ۲,۰۴۵
ناشناس
۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
57
62

من میخواستم بدونم پوسته اقیانوسی کجا قرار داره در باره ی پوسته های نزدیک شونده اما متاسفانه مطلبی ندیدم. کلی اطلاعاتش برای توضیح کلی خوبه👏��


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید