فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» در جدیدترین شماره خود مقالهای از علیرضا قدرتی دبیر ریاضی تبریز منتشر کرده است. وی در این مقاله به ارائه راهکارهایی پرداخته است که با کاربرد آنها توانسته به یادگیری ریاضی کمک کند
این راهکارها عبارتند از:
1- معلم ریاضی با دانستن تاریخ ریاضیات، بر اساس فعالیت دانشآموز میتواند طوری تدریس کند که دانشآموز در فرایند حل مسئله قرار گیرد.
2- از فهرست اصطلاحات ریاضی استفاده کنیم.
3- از دانشآموزان بخواهیم که مسائل ریاضی را به زبان خود صورت بندی کنند.
4- به دانش آموزان میگوییم که دستهای (فلش کارت) را برای مراجعه مجدد به متن دروس آماده نمایند.
5- شیوه جمعبندی و خلاصه برداری از دروس و مباحث کتابهای درسی را از طریق ذکر مثالهایی مشخص به دانشآموزان بیاموزیم.
6- از دانش آموزان بخواهیم سوال امتحانی طرح کنند.
7- از دانش آموزان بخواهیم روشهای حل مسئله خود را با روشهای همکلاسیهای خود، مقایسه نمایند.
8- از دانش آموزان میخواهیم نقاط ضعف خود را بشناسند و نحوه غلبه بر آنها را بیابند.
9- دانش آموز باید در هر استدلال و در هر نتیجهگیری خود با پرسش «چرا؟» متوقف شود.
در توضیح مورد سه میخوانیم: «این ساز و کار با این فرض صورت میگیرد که ریاضی، زبان خاص خود را دارد. اغلب دانشآموزان در صورتی که مسائل کتاب با عبارتهای دیگری بیان شوند، در فهم آنها دچار اشکال میگردند. لذا باید به عنوان بخشی از درس به دانش آموزان کمک کرد تا بازنماییهای مختلف یک مسئله را بیاموزند. مثلاً میتوان با ذکر مثالهایی ساده کردن عبارتهای جبری و تشکیل معادله برای حل مسائل ریاضی را در ارتباط با هم توضیح داد. تمرین دیگری که میتوان در کلاس درس به آن مبادرت نمود، آن است که دانشآموزان را به چندین گروه تقسیم کنیم و از هر گروه بخواهیم که یک مسئله واحد را به زبانهای مختلف بیان کنند و بعد آن ها را با هم مقایسه کنند.»
نویسنده مقاله راهکار شماره هفت را چنین توضیح داده است: «مثلا میتوانیم مسئلهای را از متن کتاب انتخاب نموده و از دانش آموزان بخواهیم که مراحل حل آن مسئله را به تفصیل توضیح دهند و بعد دانش آموزان را تشویق کنیم که بر اساس روش های ارائه شده توسط هر دانش آموز به حل آن مسئله پرداخته و سپس آن را با روش خود مقایسه نمایند. نتیجهای که معمولاً از این روش به دست میآید وجود یک بحث زنده بین دانشآموزان، درباره شیوههای مختلف و بهترین روش برای حل یک مسئله واحد یا انجام یک عمل ریاضی است. موفقیت در این کار دانشآموزان را قادر میسازد که به مسائل پیچیدهتر ریاضی، روی آورند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 122، زمستان 1394 منتشر شده است.
کلیدواژهها: تدریس ریاضی، تدریس، راهکار عملی، ریاضی