عکس رهبر جدید
شناخت علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان
اهمال‌کاری فرایندی ضدانگیزشی، ناشی از فقدان میل و رضایت برای انجام کار است. به عبارت دیگر، اهمال کاری تاخیر عامدانه یا تاخیر شخص در انجام تکلیفی است که بر عهده گرفته و یا باید انجام شود. «فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه» در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «به گفته مون و ایلینگ ورث، اهمال کاری جلوه‌های گوناگونی دارد. اما متداول‌ترین نوع آن اهمال کاری تحصیلی است. این نوع اهمال‌کاری نسبت به دیگر انواع آن بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. علت این توجه از یک طرف پیامدهای منفی آن برای میلیون‌ها دانش آموز، و از طرف دیگر دسترسی آسان‌تر این گروه‌ها برای پژوهش و درمان بوده است. فراری، اهمال کاری تحصیلی را این‌گونه تعریف می‌کند: تمایل غیرمنطقی در شروع یا اتمام یک تکلیف تحصیلی. رتبلوم، سولومون و موراکامی، در تعریف و تشخیص اهمال کاری تحصیلی دو ملاک را مطرح می کنند. الف:تمایل به کنار گذاشتن همیشگی تکالیف تحصیلی، و ب: تجربه همیشگی یا تقریباً همیشگی اضطراب ناشی از چنین رفتاری. آنان تاکید می‌کنند که اهمال کاری تحصیلی باید شامل تأخیر مکرر و اضطراب قابل ملاحظه باشد.»
در ادامه آمده است: «اهمال‌کاری تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی و میزان یادگیری و نیز بر موفقیت فعلی و آتی فراگیران  تأثیر منفی می‌گذارد. تأخیر در شروع و اتمام تکالیف باعث خواهد شد تا یادگیری در فرصت‌های مناسب از دست برود و مرز مطالعه و انجام تکالیف را به زمان نامناسب و همواره با محدودیت زمانی موکول کند که این مسئله در فرایند یادگیری اختلالاتی به وجود می‌آورد و موجب کاهش دقت، افزایش استرس و ارتکاب اشتباهات فراوان و انجام تکالیف و فرایند یادگیری می‌گردد.»
نویسندگان مقاله انواع اهمال‌کاری را چنین برشمرده‌اند: اهمال‌کاری تحصیلی، اهمال‌کاری در تصمیم‌گیری، اهمال‌کاری روان رنجورانه و اهمال‌کاری وسواس گونه. آن‌ها همچنین از میان عوامل مختلف بر تعلل‌ورزی تحصیلی به سه عامل ویژگی‌های تکلیف، سن و تفاوت‌های فردی پرداخته‌اند. درباره ویژگی‌های تکلیف می‌خوانیم: «یکی از ویژگی‌های تکلیف که بر تعلل ورزی تحصیلی موثر است ناخوشایند بودن تکلیف است. ناخوشایندی تکلیف مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که برای فرد ناخوشایند هستند. هر فردی در تلاش است تا از محرک‌های آزاردهنده اجتناب کند و به دنبال آن، هر چه یک موقعیت آزاردهنده‌تر باشد فرد بیشتر از آن اجتناب خواهد کرد. اگرچه میزانی که افراد نسبت به یک کاری تمایل داشته باشند ممکن است تحت تأثیر تنوعی از ویژگی‌های شخصیتی قرار گیرد، اما تحقیقات نشان داده است که اگر افرادی كاری را ناخوشایند بدانند، تمایل بیشتری در به تعویق انداختن آن نشان خواهند داد.»

نویسندگان: نامدار اعتمادی، علیرضا کامور، فاطمه شهامتی و فرحناز اعتمادی
کلیدواژه‌‌ها: اهمال‌کاری، اهمال کاری دانش‌آموزان، دانش‌آموز

منبع: فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 43، بهار 1395
تعداد بازدید : ۲,۴۸۷
کد خبر : ۲,۲۹۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید