عکس رهبر جدید
مهارت، شایستگی، صلاحیت و تلفیق
«فصلنامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش» در مقاله‌ای به مهارت‌ها، شایستگی‌های فنی و غیرفنی، مفهوم تلفیق و نگاه به برنامه درسی از بعد تلفیق پرداخته است

نویسندگان مقاله ابتدا به چند تعریف از شایستگی پرداخته‌اند. برخی از آن‌ها عبارتند از:
- روان‌شناسان شایستگی را محرک ویژگی یا مهارت برجسته‌ای تعریف کرده‌اند که به عملکرد شغلی بهتر می‌انجامد.
- در جامعه بین المللی، مجموعه دانش، مهارت و نگرش‌هایی که کارکنان را قادر می‌سازند به صورتی اثربخش فعالیت‌های مربوط به شغل یا عملکرد شغلی را طبق استانداردهای مورد انتظار  انجام دهند، شایستگی نامیده می‌شود.
سطح‌بندی مهارت‌ها موضوع دیگری است که در این مقاله به آن اشاره شده است: «با توجه به نوع کار، سطوح مهارتی در دنیای کار تعیین می‌شود. در نمودار توسعه حرفه‌ای ملی تدوین شده در دنیای کار، این سطوح شامل کارگر ساده، کارگر ماهر، کمک تکنسین، تکنسین و تکنسین ارشد است. کارشناسان، مدیران شاغل در صنعت، کارخانه ها، کارگاه‌ها، اصناف و سایر نهادها و مترجمان و مؤلفان نیز در این سطح‌بندی قرار می گیرند.»
یکی از انواع سطح‌بندی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای به صورت چهار مرحله‌ای و شامل موارد زیر است:
- آگاهی
- دانش
- مهارت
- تسلط
نویسندگان مقاله پس از تشریح هر یک از این موارد به ضرورت تلفیق اشاره کرده‌اند: «در آغاز قرن بیست و یکم، توجه به پدیده های نوظهور مثبتی مانند اقتصاد مبتنی بر دانش، جهانی‌سازی، تغییرات فناوری، پیچیدگی‌های شغلی، رقابت‌پذیری و از سوی دیگر پدیده‌های منفی مانند افزایش فقر، افزایش بیکاری و رکود اقتصادی سبب شده است شایستگی‌های محوری غیر فنی در تربیت و آموزش نیروی انسانی کشورهای جهان نقش ویژه‌ای ایفا کند. آثار این مهارت‌ها و شایستگی‌های محوری غیر فنی همواره در فرایند اجرای کار و انجام وظایف شاغل به صورت یک پدیده و ضرورت جدی و اثربخش مطرح شده است و دانشمندان توانسته‌اند، در ژرف کاوی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به نگرشی نو دست یابند. شایستگی‌های مزبور در سازمان‌های جهانی، از جمله یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، ایسکو، سازمان جهانی کار، شورای صاحبان صنایع، کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه نیز مورد تایید قرار گرفته‌اند.»



نویسندگان: سیدمحمود صموتی، احمدرضا دوراندیش
کلیدواژه‌ها: شایستگی، صلاحیت، تلفیق، مهارت‌های محوری، ایسکو، برنامه درسی ملی، سند تحول بنیادین

منبع: فصلنامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 42، بهار 1395
تعداد بازدید : ۱,۸۲۷
کد خبر : ۲,۲۹۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید