یادگیری مادامالعمر به هر نوع یادگیری شهروندان در طول عمر خود در محیط مدرسه، خانه، اجتماع، محیطهای ورزشی، فرهنگی و... اشاره دارد. «فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش» در جدیدترین شماره خود مقالهای را به این موضوع اختصاص داده است. در این مقاله، اقدامات دو کشور سوئد و آلمان در زمینه آموزشهای مادامالعمر در دو بخش رسمی و غیررسمی و با تأکید بر آموزش فنیوحرفهای اشاره شده است
نویسنده اهداف کشور سوئد در زمینه یادگیری مادامالعمر را چنین برشمرده است: «سوئد کشوری مرفه واقع در اروپای شمالی است. هدف دولت سوئد از یادگیری مادامالعمر تبدیل شدن اقتصاد کشور به اقتصاد مبتنی بر دانش است که به آموزشوپرورشی با کیفیت بالا تکیه دارد. همچنین هدف از یادگیری مادامالعمر رشد عدالت اجتماعی، توسعه فردی، دموکراسی و رشد اقتصادی و برابر است.»
در ادامه میخوانیم: «در کشور سوئد برای رسیدن به یادگیری مادامالعمر بر دبیرستانهای فنیوحرفهای تأکید دارند. آموزش فنیوحرفهای در کلاس درس ارائه و طبق قراردادی بین مدارس و کارفرمایان ارائه میشود. دانشآموزان تحت نظر کارفرمایان به یادگیری عملی میپردازند. بنابراین در این کشور دورههای کارآموزی رایج است. هدف این دورهها آموزش گام به گام شغل خاص و رسیدن به تخصص در آن شغل است. به همین دلیل بیکاری جوانان در کشور سوئد نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار کم است. در کشور سوئد مخارج مالی آموزشوپرورش به عهده شهرداریهاست. سرمایهگذاری عمومی بزرگی در آموزشهای حرفهای وجود دارد که این کار توسط دبیرستانهای فنیوحرفهای انجام میگیرد. این تحولی است که بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت علوم رخ داده است. در واقع هیچ مرزی بین صنعت و استخدام نیست و سیستم یکپارچهای وجود دارد.»
در ادامه مقاله درباره آموزش فنیوحرفهای در آلمان آمده است: «آموزش فنیوحرفهای در کشور آلمان از اهمیت خاصی برخوردار است. این گرایش در تربیت نیروی ماهر کاری در کشور آلمان نقش به سزایی داشته است و همراه با نظام آموزش حرفهای در محل کار، یک سیستم دوگانه قوی پدید می آورد که بیانگر نوآوری در خط مشی یادگیری مادامالعمر محسوب میشود. در کشور آلمان سهم آموزشوپرورش در پرورش نیروی ماهر در شغلهای مختلف، نسبت به نیروی کار فارغالتحصیل در آموزش عالی خیلی بیشتر است. این به معنای تعداد کم نیروی کار فارغ التحصیلان دانشگاهی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی است.»
در بخش دیگری از مقاله میخوانیم: «ترویج یادگیری مادامالعمر در آلمان، نوعی واکنش به مسائل فعلی جامعه است. تأمین نیروی کار ماهر به منظور داشتن توانایی مالی برای تشکیل زندگی، آموزش دانشجویان خارجی، ترویج تحرک بین کارکنان آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی، افزایش دسترسی به آموزش برای همه سطوح از جمله محرومان کشور، و صدور گذرنامه حرفهای، مقایسه سطح صلاحیتها در بازار کار اروپا و ایجاد فرصت یادگیری مادامالعمر و ترویج آن است.»
نویسنده: نداپریشانی، دانشجوی دکترای برنامه درسی دانشگاه اصفهان
کلیدواژهها: آموزش در سوئد، آموزش در آلمان، آموزش مادامالعمر، آموزش فنیوحرفهای