در این مقاله که در جدیدترین شماره «فصلنامه رشد آموزش مدیریت مدرسه» منتشر شده است، ضمن مقایسه دو پارادایم نیوتونی و کوانتومی، ویژگیهای آنها در سازمان و مدیریت را مورد بررسی قرار گرفته است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «شلتون و دارلینگ مدل مهارتهای هفتگانهای را که به مهارتهای کوانتومی موسوماند، برای ارتقای رهبری اثربخش معرفی میکنند. از نگاه ایشان، این هفت مهارت علت همه اشیاء موجود در کهکشاناند و جنبههای مادی دیگر کهکشان از اهمیت ثانوی برخوردارند. در صورتی که مدیران بتوانند این مهارتها را بشناسند و تقویت کنند، میتوانند بعد رهبری خویش را در سازمانی که آن را اداره میکنند ارتقا دهند.»
این مهارتها به این شرحاند:
1- نگاه کوانتومی: توانایی دیدن هدفمند
2- تفکر کوانتومی: توانایی تفکر به شیوه متناقض
3- احساس کوانتومی: توانایی احساس زنده و حیات بخش
4- شناخت کوانتومی: توانایی شناخت شهودی
5- عمل کوانتومی: توانایی عمل پاسخگویانه
6- اعتماد کوانتومی: توانایی اعتماد به جریان زندگی
7- مهارت زیستن به شیوه کوانتومی: معنای توانایی زندگی کردن در روابط
در بخشی از این مقاله میخوانیم: «شلتون و دارلینگ تأکید میکنند که مهارتهای سه گانه نگاه، تفکر و احساس کوانتومی بهطور عمده دارای ماهیتی روانشناسانهاند. آنان معتقدند ادراک انسانی به شدت ذهنی است (نگاه کوانتومی)؛ تفکر خلاق، نیازمند توسعه نیمکره راست مغز است (تفکر کوانتومی)؛ احساسات انسان حاصل رویدادهای بیرونی نیستند بلکه گفتوگوی نفسانی و درونیاند (احساس کوانتومی).
درک اینگونه ساختهای روانشناختی پایه، به رهبران کمک میکند به شیوهای ارادیتر و خلاقتر به خلق و آفرینش دست بزنند. ولی این سه مهارت لزوماً به تنهایی به مدیران احساس عمق و کمال نمیبخشند. بهمنظور روح بخشیدن بیشتر به نقشهای رهبری، مهارتهای دیگری برای مدیران لازم است؛ مهارتهایی که توجه آنها را از تنگنظریهای شخصی به اهمیت قائل شدن برای خیر عموم معطوف میدارد.
این مهارتها ریشه در اصول جهان شمول غیر عادی دارند؛ به این معنا که ما در جهانی آگاه زندگی میکنیم. به عبارت دیگر جهان یک اندیشه بزرگ است (شناخت کوانتومی)؛ همه پدیدهها در جهان در ارتباط متقابلاند (عمل کوانتومی)؛ جهان به کمک بینظمی نظم میآفریند (اعتماد کوانتومی). مهارت هفتم یعنی زیستن کوانتومی با همه مهارتهای کوانتومی دیگر بهطور ذاتی در ارتباط است و آن زندگی کردن در ایجاد ارتباط با محیط بیرونی است.»
نویسنده مقاله در ادامه به تشریح تقویت نقش رهبری مدیر مدرسه با استفاده از پارادایم کوانتومی پرداخته است.
نویسنده: اعظم ملایینژاد
کلیدواژهها: پارادایم (مدل) کوانتومی، برنامهریزی، شناخت شهودی، مهارتهای کوانتومی