«ماهنامه رشد معلم» در آخرین شماره خود گزارش دومین نشست گروه تربیتمعلم انجمن برنامه درسی را که در آن دکتر موسیپور، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان طراحی کلان برنامه درسی تربیتمعلم جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرده است
دکتر موسیپور اجزای تشکیلدهنده معماری برنامه درسی را چنین برشمرده است:
1ـ منطق برنامه درسی تربیتمعلم
2ـ رویکردهای برنامه
3ـ شایستگی و نقش آن در برنامه
4ـ تبیین شایستگیهای کلیدی
5ـ شایستگیهای اساسی
6ـ اهداف/ پیامدهای یادگیری
7ـ اصول راهنمای طراحی برنامه
8ـ انواع دروس و نسبت آنها با شایستگیهای اساسی
9ـ نحوه ارائه فرصتهای یادگیری
10ـ قالبهای ارائه فرصتهای یادگیری
11ـ عناوین برنامههای درسی تحققبخش شایستگیها
12ـ عناصر و ساختار برنامه درسی دوره ـ رشته تحصیلی
13ـ انعطافهای دروس و اختیارات برنامهریزی
14ـ چارچوب تنظیم برنامه و سرفصل درس
15ـ ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلم
16ـ عناصر و ساختار برنامه درسی رشته
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در ادامه به تشریح رویکرد شایستگی پرداخته است: «شایستگی یکی از رویکردهای اساسی ما در این نقشه مفهومی است. ما در این کار یک کل متشکل درهمتنیده بهمثابه آنچه که «کتل» از شخصیت به مفهوم هویت تعریف میکند، به شایستگی نظر داشتیم.
شایستگی مساوی با دانستن نیست. مساوی با مهارت داشتن، علاقه داشتن و عمل کردن نیست و در عین حال آمیختهای از همه اینهاست. شایستگی این امکان را به فرد میدهد تا خودش را در موقعیتی که قرار گرفته است بتواند اولاً ادراک کند، ثانیاً ارزیابی کند و ثالثاً بهبود بخشد. یعنی بداند کیست، در کجاست و چگونه میتواند به سمت مقصود مورد نظر حرکت کند.
اما این کل درهمتنیده به همان میزان که کلی است از ابهام هم برخوردار است. شایستگی از نظر ما ناظر به توصیف عمل یادگیری در صورتهای متفاوت آن است و تلفیق حیطهها و سطوح یادگیری (حوزهها) را با خود دارد، از وحدت و یکپارچگی در سطوح مختلف یادگیری برخوردار است، انعطافپذیر و پویا نسبت به ویژگیها و مشخصههای فردی هم هست.»
دکتر موسیپور در ادامه به دو نوع شایستگی معلم حرفهای اشاره کرده است. شایستگیهای کلیدی که عبارتند از:
1ـ شایستگی معطوف به دانش موضوعی
2ـ شایستگی معطوف به دانش تربیتی
3ـ شایستگی معطوف به عمل تربیتی موضوعی
4ـ شایستگی معطوف به دانش عمومی
شایستگیهای اساسی نیز عبارتند از:
1ـ آگاه از دانش رشتهای
2ـ توانا در تحقیق در آن رشته
3ـ آشنا با دانش تربیتی 4ـ مسلط بر خویش
5ـ قادر به تحلیل موقعیت تربیتی
6ـ توانا برای برنامهریزی و اجرای برنامه درسی
7ـ قادر به آموزش در رشته
8ـ سواد دینی
9ـ سواد زبانی
10ـ حفظ سلامت
11ـ حفظ محیطزیست