عکس رهبر جدید
۲۰ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۸
بنویس، آقا معلم!

نویسنده در مقاله‌ای به تجربه وب‌نوشت‌های خود و آثار ضمنی آن پرداخته است. وی پس از ارائه توضیح درباره وب‌نوشت‌های خود، آثار آن را چنین برشمرده است:

1. شناخت مؤلفه‌های برنامه‌های درسی پنهان کلاس
2. بهبود مستمر با امکان خودارزیابی از فرایند یاددهی ـ یادگیری
3. تبدیل دانش ضمنی به صریح و تولید دانش بومی
4. ترویج گفتمان همرسانی تجارب
5. گسترش فضای ارتباطی معلم
6. دریافت بازخورد اثربخش
7. پویایی نوآورانه معلم
8. رصد جریان کلاس
9. الگوگیری معلمان تازه کار
10. افزایش مهارت مشاهده و نگارش
11. پیوند هم افزای تعلیم و تألیف
12. افزایش انگیزش و رقابت دانش‌آموزان
13. رفع خشکی و تلخی کلاس ریاضی
14. شناخت بیشتر معلم و دانش‌آموز از یکدیگر و همسویی بیشتر دانش‌آموز با معلم

در توضیح «بهبود مستمر با امکان خودارزیابی از فرایند یاددهی ـ یادگیری» می‌خوانیم: «هنگامی که معلم به مستندسازی و تجربه‌نگاری می‌پردازد، خود به خود زمینه تعمیق و تدقیق و ارزیابی خود را مهیا کرده است. این امر مشروط بر آن است که وی مانند یک پژوهشگر بدون سوگیری آن را بازبینی نماید. 

بر این اساس، معلمی که دغدغه تعالی بخشی حرفه خویش را داشته باشد، بستر بهبود مستمر فرایند یاددهی ـ یادگیری را پیش روی خود قرار داده است. در عرصه پرتحول زمینه‌ها و نظریه‌ها، روزآمد بودن و رشد حرفه‌ای معلمان وظیفه و ضرورتی انکارناپذیر است که خود ارزیابی آن را با کمترین حاشیه، تسهیل و تسریع می‌کند.»

 

نویسنده: محمد نیرو، معاون آموزشی و دبیر ریاضی

منبع: ماه‌نامه رشد مدرسه فردا، شماره 8 (پی در پی 94) ، اردیبهشت 1395
تعداد بازدید : ۱,۱۰۲
کد خبر : ۲,۳۱۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید