فصلنامه رشد جوانه در مقالهای به انواع مواد آموزشی استاندارد و ضرورت استفاده معلمان از آنها پرداخته است
در بخشی از مقاله درباره ویژگیهای کالای استاندارد میخوانیم: «برای آنکه کالایی از استاندارد لازم برخوردار شود، باید چهار مشخصه در تولید آن رعایت شود. اول تعریف حد و اندازه و معیارهای موردنظر در تولید آن است. دوم اینکه تعریفهای موردنظر در مراحل ساخت و تولید آن اعمال شود. سومین مشخصه، ارزیابی و انطباق کالای ساخته شده با ملاکها و ضوابط موردنظر است و بالاخره، چهارمین مشخصه، پذیرش مسئولیت اجتماعی در برابر کالای تولید شده.»
«سطوح استاندارد در ساخت کالاهای فرهنگی»، بخش دیگری از مقاله است. در این بخش میخوانیم: «در ساخت کالاهای فرهنگی نیز رعایت استانداردها در سطوح مختلف لازم است. این سطوح در چهار سطح «شرکتی»، «ملی»، «منطقهای» و «بینالمللی» در نظر گرفته میشود. به ملاکها و ضوابطی که یک ناشر یا تولیدکننده مواد آموزشی در نظر میگیرد، استانداردسازی در سطح شرکت میگویند. معمولاً هر تولیدکننده آثار فرهنگی برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان خود و یا وارد شدن در بازار و حتی خارج کردن رقیبان از دور فروش، ضوابط خاص خود را تدوین میکند.»
نویسنده مقاله در ادامه به ضوابط و ملاکهای مواد آموزشی استاندارد اشاره کرده است که عبارتاند از:
• ماده آموزشی با چارچوب راهنمای برنامه درسی منطبق باشد؛
• استفاده از آن در کلاس موجب علاقهمند شدن دانشآموزان به یادگیری شود؛
• شورای معلمان مدرسه، منطقه آموزشی و یا استان مؤثر بودن استفاده از آن را در یادگیری بهتر و عمیقتر دانشآموزان تأیید کند؛
• برنامهریزان درسی در مرکز، منطبق بودن آن را با ضوابط مصوب و مؤثربودن آنها را در یادگیری عمیقتر و بیشتر دانشآموزان مورد تأیید قرار دهند؛
• پژوهشها مؤثر بودن این مواد را در یادگیری تأیید کند.
نویسنده: دکتر محمود معافی
کلیدواژهها: مواد آموزشی، استاندارد، استانداردسازی و کلاس درس