عکس رهبر جدید
ویژگی‌های کتاب‌های حوزه تفکر و حکمت
تفکر و حکمت از جمله حوزه‌های تربیت و یادگیری در سند برنامه درسی ملّی است. فصل‌نامه «رشد جوانه» در مقاله‌ای به ویژگی‌های کتاب‌های این حوزه پرداخته است

نویسندگان در چند بخش به این موضوع پرداخته‌اند از جمله «شایستگی‌های حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت»، «مفاهیم اساسی حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت»، «مهارت‌های اساسی حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت» و «روش‌های یاددهی – یادگیری»

«شایستگی‌های حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت» عبارتند از:
- توانایی تشخیص ارزش معرفتی معلومات و منابع آن‌ها، کسب اطلاعات و معلومات و سازمان‌دهی صحیح آن‌ها برای دستیابی به سطوحی از شناخت را داشته باشد.
- با تحلیل پدیده‌ها و روابط میان آن‌ها و درک هدفمندی نظام خلقت، به تفکر خودشناسانه و تدبر مسئولانه درباره زندگی خود بپردازد.
- در موقعیت‌های مختلف زندگی، بر اساس صفات و ویژگی‌های منش تفکر مبتنی بر نظام معیار اسلامی عمل کند.

نویسندگان، مفاهیم اساسی این حوزه یادگیری را نیز چنین برشمرده‌اند:
ماهیت پدیده‌ها؛ هویت انسان؛ روابط، الگوها، قوانین و سنن حاکم بر پدیده ها؛ ارزش و معیار؛ انتخاب، تکلیف و مسئولیت؛ سعادت و سعادتمندی؛ چیستی شناخت و معرفت؛ علوم (رشته های علمی)؛ کاوشگری؛ فضایل فکری و آداب اجتماعی مرتبط با تفکر و گفت و گو.

مهارت‌های اساسی حوزه یادگیری تفکر و حکمت نیز عبارتند از تفکر، تعقل و منش و فضیلت‌های انسان متفکر که در ادامه مقاله درباره آن‌ها توضیح داده شده است.

 

نویسندگان: احمد غلامحسینی، دکتر میترا دانشور
کلید واژه‌ها: تفکر، حکمت ، حوزه تربیت و یادگیری تفکر و حکمت

منبع: رشد جوانه، شماره 51، بهار 1395
تعداد بازدید : ۹۵۶
کد خبر : ۲,۳۶۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید