عکس رهبر جدید
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۰۷
الگویی برای رشد اخلاقی مدیران
تحقیقات نشان می‌دهند که توسعه اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها موجب افزایش امنیت و سلامت روانی، مسئولیت پذیری، همکاری سازمانی و بهره‌وری در سازمان‌ها می‌شود. فصل‌نامه «رشد مدیریت مدرسه» در جدیدترین شماره خود و در گفت‌وگو با دکتر احد فرامرز قراملکی به الگوی پیشنهادی وی درباره رشد اخلاق حرفه‌ای پرداخته است

الگوی دکتر قراملکی شش گام دارد که به ترتیب عبارتند از: اصلاح انگاره‌های دانش‌افزایی و شناخت دادن، ایجاد خودانگیختگی، مهارت رفتاری اخلاقی، بازمهندسی اخلاقی فرایندها و نظام‌های حرفه‌ای و آخر برخورد قانونی.

وی درباره گام اول چنین توضیح داده است: «گام اول اصلاح انگاره‌هاست. ما تا حالا یاد گرفته‌ایم که منابع انسانی اهمیت دارند. در منابع انسانی هم دانش، مهارت، تحربه، تعهد، خلاقیت و انگیزه مهم هستند. اما متاسفانه دیده‌ایم که انگاره و تلقی مهم‌تر از همه است.

اساساً این بحث انگاره در متون ما خودش را نشان نمی‌دهد و این غیبت و غفلت بسیار ضرر دارد؛ چون تا نگاه من به شما مثبت نباشد، اساساً دنبال احترام به شما و رعایت حقوق شما نخواهم بود. بنده نگاه را می گویم نه نگرش را. بحث بازانگاری یا اصلاح انگاره‌ها قدم اول رشد اخلاقی است.

البته این خودش یک برنامه و نظام می‌خواهد. به طور نظام‌مند، در مدرسه من به عنوان مدیر باید: 1.انگاره‌ام از مدیریت مدرسه را روی کاغذ بیاورم؛ تصویر از مدیریت مدرسه. 2. تصویرم از همکاران 3. تصویر از دانش‌آموزان 4. تصویر از مدیرهای بالا دستم را باید روی کاغذ بیاورم.

ما از هر چیزی تصویر و نقاشی داریم. با دیگران همان گونه تا می کنیم که مطابق نقاشی ما باشند. من به عنوان کارمند اگر ارباب رجوع را مزاحم تصور کنم، با او یک جور تا می کنم و اگر طبق روایتی از امام حسین (ع) که می فرماید وقتی حاجتی از مردم به سوی شما می‌آید بدانید که در رحمت الهی باز شده است جور دیگر تا می کنم.... آیا تا به حال شده است در مدرسه تحلیل انگاری راه بیندازید و بگویید که بچه ها انگاره هایشان را روی کاغذ بیاورند؟ اینها روش دارند و شدنی هستند.

سنجش کمی و دقیق انگاره ها از همدیگر شدنی است. انگاره معلم از مدیرش و انگاره مدیر از معلمش. بدون اصلاح انگاره‌ها نمی توان حرکت کرد. بحث و مثال هم زیاد است.

مثلاً در بحث تقلب مواجهه من با تقلب دانشجو به انگاره من از دانشجو مربوط می شود. تا حساب انگاره هایم را نرسم، این یکی معلول است.پس گام اول بازانگاری و اصلاح انگاره هاست.»

 

 

کلیدواژه‌ها: الگوی رشد اخلاقی مدیران، انگاره، خودانگیختگی

منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 112، بهار 1395
تعداد بازدید : ۲,۵۴۰
کد خبر : ۲,۳۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید