عکس رهبر جدید
۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۱۹
مدیران و فرایند هدایت تحصیلی
در این مقاله به موضوع اهمیت راهنمایی و هدایت تحصیلی و نقش نظارتی مدیران مدارس پرداخته شده است.

نویسنده مقاله پس از اشاره به موضوع هدایت تحصیلی در اسناد بالادستی، به تعریف و اهداف نظام جامع هدایت تحصیلی اشاره کرده است. در این بخش می‌خوانیم:

«هدایت تحصیلی را نباید صرفاً مجموعه‌ای از خدمات شناختی ـ اطلاعاتی تصور کرد. بلکه باید به آن به‌مثابه درون نظام کلان تعلیم‌وتربیت کشور نگریست و آن را مجموعه‌ای از اقدامات نظام‌مند تلقی کرد که اجزایش در تعامل با یکدیگر معنا می‌یابند.

چنانچه تعریف زیر را برای هدایت تحصیلی بپذیریم، می‌توان اهداف سه‌گانه را نیز که بدان اشاره خواهد شد ترسیم و دنبال کرد. هدایت تحصیلی عبارت است از فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب را انتخاب کنند.

باتوجه به تعریف فوق، و ماده 2 آیین‌نامه هدایت تحصیلی می‌توان اهداف سه‌گانه این نظام را این‌گونه عنوان کرد:
1. شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان
2. کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش‌آموزان
3. کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی براساس سیاست‌های توسعه‌ای کشور»

نویسنده مقاله در ادامه راهکارهایی را برای نقش مدیران در فرایند هدایت تحصیلی ارائه کرده است. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:

- مدیران مدارس با تمرکز بر اهداف تحصیلی و جلب مشارکت مؤثر و همفکری حداکثری کارکنان، مأموریت‌ها و راهبردهای مدرسه را در زمینه راهنمایی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تعیین و برنامه عمل را در این زمینه تدوین کنند. (در مدارس مجری برنامه تعالی و طرح تدبیر، میتوان یکی از محورهای برنامه را به هدایت تحصیلی اختصاص داد.)

- زمینه‌های ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان و تبیین نقش سازنده آنان در اجرای فرایند و هدایت تحصیلی از طریق برگزاری دوره‌های کارگاهی، جلسات هم‌اندیشی و... فراهم آید.

- زمینه‌های لازم و ظرفیت‌سازی مطلوب جهت مشارکت و بهره‌مندی از ظرفیت اولیا ایجاد شود تا مشارکت آنان امکان ایجاد فضای مناسب جهت شناسایی علایق و استعداد دانش‌آموزان را فراهم آورد و...




نویسنده: دکتر فرحناز حدادی
کلیدواژه‌ها: هدایت تحصیلی، نقش مدیران

 

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف مقاله کلیک کنید

منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 113، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۲,۹۵۷
کد خبر : ۲,۴۳۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید