عکس رهبر جدید
سه مفهوم کلیدی ریاضی دوره ابتدایی
اضطراب از ریاضی، اهداف تدریس ریاضی و مدل‌سازی ریاضی سه مفهوم کلیدی از کتاب «مفاهیم کلیدی در تدریس ریاضیات دوره ابتدایی» هستند. فصل‌نامه «رشد آموزش ریاضی» به بخش‌هایی از این کتاب پرداخته است.

درباره «اضطراب از ریاضی» می‌خوانیم: «منظور از پدیده‌ای که تحت عنوان اضطراب از ریاضی شناخته می‌شود، سطحی ناکارآمد و نامناسب از اضطراب است که باعث اختلال در توانایی افراد، برای یادگیری و انجام بهتر ریاضی می‌‌شود.

های‌لاک عنوان می‌کند که 26 درصد از دانش‌آموزان 10 تا 11 ساله که از دید معلمانشان، در درس ریاضی ضعیف محسوب می‌شدند، دارای سطحی غیرعادی از اضطراب از ریاضی بودند که در گزارش وی، این سطح در دختران بسیار برجسته‌تر از پسران بود.

اضطراب ناشی از رقابت کردن و مقایسه شدن در بین دانش‌آموزان هنگام انجام کارهای ریاضی، خود پدیدآورنده افکار مزاحم و ناخواسته‌ای می‌شود که کاهش فضای ذهنی و حافظه و اختلال در فرایندهای ریاضی را به‌دنبال خواهد داشت. اشکرافت و کیرت معتقدند که اضطراب ریاضی، به دو صورت باعث اختلال در عملکرد می‌شود. اول اینکه نوعی ممانعت در مسیر یادگیری ایجاد می‌کند و در نتیجه منجر به کاهش میزان شایستگی می‌گردد و دوم اینکه، اضطراب به‌طور موقت مانع بازخوانی یا بهره‌گیری مفید از ظرفیت حافظه می‌شود.»

در ادامه مقاله به روش‌های عملی که معلمان می‌توانند برای مهار اضطراب از ریاضی به‌کار گیرند اشاره شده است. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:
•‌ انجام تکلیف‌های ریاضی را به درست یا نادرست بودن پاسخ‌شان محدود نکنیم.
• بدانید که برخی از دانش‌آموزان به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارند؛ بنابراین تأکید بیش‌ازحد بر انجام سریع تکلیف‌های ریاضی، کار درستی نیست و انتظار نداشته باشید که کودکان، فوراً به سوال‌ها پاسخ دهند.
• ریاضی را طوری برای کودکان لذت‌بخش کنید که خودشان بخواهند در انجام آن شرکت کنند و از ریاضی فراری نباشند.
• نسبت به ریاضی، نگرش‌های مثبت ایجاد کنید و موضوع درسی را با شور و شوق و شوخی و سرگرمی همراه سازید و به دانش‌آموزان خود نشان دهید که خود شما نیز از ریاضی لذت می‌برید و برای آن، ارزش قائل هستید.
• جوی در کلاس ایجاد کنید که دانش‌آموزان، احساس کنند معلم‌شان پذیرای سؤال‌هایشان است و دوست دارد بداند که آن‌ها، کدام مطلب را نفهمیده‌‌اند.



نویسنده: محمدحسام قاسمی، کارشناس ارشد ریاضی و دبیر ریاضی شهرستان شهریار
کلیدواژه‌ها: سواد عددی، مدل‌سازی (نمایش)، فرایند، خطاها، جنسیت و ریاضی، یادگیری طوطی‌وار، ریاضی بین‌برنامه‌ای، کمتر موفق (ضعیف)، استدلال استقرایی و استدلال استنتاجی، استفاده و به‌کارگیری ریاضی، برقراری ارتباط

 

برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 124، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۳,۳۳۹
کد خبر : ۲,۴۵۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید