برای حفظ جایگاه مهم معلمی و اثربخشی حداکثری، بهرهمندی از پایه دانشی برای تدریس شرط لازم است. فصلنامه «رشد آموزش تربیتبدنی» در مقالهای به این موضوع پرداخته است
در ابتدای این
مقاله میخوانیم: «با پذیرش این فرض که تعریف کامل و مورد قبول همگان برای پایة
دانشی وجود ندارد و سالهاست برای دستیابی به چنین تعریفی تلاش میشود، پایة دانشی
را میتوان همه دانستنیهای لازم برای تدریس مؤثر یک موضوع درسی در پایههای مختلف
تحصیلی تعریف کرد.»
در ادامه آمده
است: «یکی از متداولترین دستهبندیها از پایة دانشی که در برنامههای تربیت معلم
به کار گرفته شده متعلق به لیشولمن
است. از نظر شولمن، پایة دانشی برای تدریس شامل هفت مقوله است: دانش
محتوایی، دانش تعلیم و تربیتی عام، دانش محتوایی تعلیم و تربیتی، دانش
برنامة درسی، دانش دربارة بافتهای آموزشی، دانش دربارة یادگیرندگان و خصوصیات
آنها، دانش دربارة اهداف آموزشی»
در توضیح «دانش دربارة بافتهای آموزشی» آمده است: ««دانش دربارة بافتهای
آموزشی»، دانش دربارة تأثیر بافت در آموزش است. بافت مجموعهای از همة عاملهایی
است که میتوانند چیستی و چگونگی یاددهی و یادگیری محتوای یک برنامه را تحتتأثیر
قرار دهند. بیشتر این عاملها ثابت و
خارج از کنترل معلماند و وی گاه قدرتی برای تغییر بافت ندارد و مجبور به برنامهریزی
و اجرای درس در شرایط موجود است. موقعیت مکانی مدرسه، ویژگیهای مردمشناختی دانشآموزان،
مدیریت، و کارکنان مدرسه از جمله عاملهای بافتی مهماند. دانش محتوایی متنوع درس
تربیت بدنی در کنار عاملهای بافتی تأثیرگذار، معلم تربیت بدنی را ملزم و نیازمند
به کسب دانش دربارة بافتهای آموزشی میکند. بدون توجه به این عمل، برنامهریزی
درس و اجرای آن عملاً امکان پذیر نیست.»
مترجم: دکتر جواد آزمون استادیار دانشگاه شهید رجایی
کلیدواژهها: پایه دانشی، دانش بیانی، دانش عملی، دانش مشروط
برای دریافت فایل پیدیاف این مقاله کلیک کنید