عکس رهبر جدید
ریشه‌های معنویت در نظریه‌های نوین مدیریت
«ریشه‌های معنویت در نظریه‌های نوین مدیریت» عنوان مقاله‌ای است که در فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه منتشر شده است. نویسنده در این مقاله به تحلیل ریشه‌های معنویت در نظریه‌های نوین مدیریت پرداخته است

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «مکاتب جدید مدیریت، به‌دلیل تناقض زیربنایی فلسفة مادی‌گری حاکم بر جوامع و الگوهای جدید مدیریتی دچار خلئی در اجرا شده‌اند که نسخه‌های ارائه شده توسط الگوهای مدیریتی نمی‌تواند پاسخ‌گوی آن باشد. این خلأ حاکی از تأکید بر معنویت برای باز کردن لایه‌‌ای از حقیقت عالم هستی است که به رغم تأکید بر آن، در نظریه‌های نوین مدیریت نسخه‌ای عملی و اجرایی برای به‌کار‌گیری معنویت در فرآیند مدیریتی این نظریات دیده نمی‌شود.

بدین‌منظور، برای روشن‌تر شدن اهمیت مدیریت جهادی در هزارة سوم، در ادامه، مقایسة الگوهای مدیریتی قرن بیست‌و‌یکم- که بر معنویت تأکید نموده‌اند- مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

«معنویت و نظریة کوانتومی» بخش دیگری از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «نظریة کوانتومی به نوعی استعاره برای رفتار مدیریت و نیز به‌طور اخص، به‌عنوان یک الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد که به کمک آن می‌توان اثربخشی رهبری مدیریت را به نحو در خور توجهی بهبود بخشید. رهبران کوانتومی برای رهبری سازمان‌های پیچیدة عصر حاضر از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی برخوردارند. آن‌ها سیال، پویا و انعطاف‌پذیرند و در نقش مربی عمل می‌کنند. رهبران کوانتومی، استعداد رهبری پیروان‌شان را پرورش می‌دهند و رهبری را به اشتراک می‌گذارند و تسهیم می‌کنند. از دیدگاه کوانتومی هر شخص دارای بعد نامشهود و غیرمادی (موسوم به ذهن) است. از این دیدگاه رفتارها از جمله تفکرات ماورای توصیف کامل هستند.»

در ادامه آمده است: «بر این مبنا، مدیران کوانتومی در موقعیت‌های پیچیده همواره به شهود درونی خود هوشیار هستند و از شناخت شهودی بهره می‌گیرند. رهبران کوانتومی اذعان دارند که تصمیمات و اعمال آنان علاوه بر آنان بر انتخاب‌های حال و آیندة دیگران نیز اثرگذار است و سعی می‌کنند با پاسخ‌گویی بیشتر نه فقط نفع خود، بلکه به نفع سیستم بزرگ‌تر عمل کنند.»

  

نویسنده: دکتر محمد حسن حسنی شلمانی، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و پرورش

کلید‌واژه‌ها: مدیریت جهادی، نظریه‌های نوین مدیریت، معنویت

 

 

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف این مقاله کلیک کنید.
منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 115، بهار 1396
تعداد بازدید : ۲,۳۳۸
کد خبر : ۲,۵۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید