عکس رهبر جدید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۵۳
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی هنرجویان
افت تحصیلی پدیده‌ای است که همه‌ساله منابع انسانی و مادی کشورمان را هدر می‌دهد. گاهی افت تحصیلی از عوامل درونی هنرجو نشئت می‌گیرد و گاهی عوامل محیطی دارد. فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش یکی از مقالات خود را به بررسی علل ایجاد افت تحصیلی در هنرجویان اختصاص داده است

در ابتدای مقاله درباره پدیدة افت تحصیلی می‌خوانیم: «مسئله افت تحصیلی یکی از شناخته‌شده‌ترین مشکلات آموزشی به‌شمار می‌رود و از آن به‌عنوان بلای تعلیم‌وتربیت یاد کرده‌اند. این موضوع همواره در تمامی کشورها به‌عنوان یک معضل آموزشی مطرح شده است. از مفهوم افت تحصیلی تعاریف گوناگونی ارائه شده است. در برخی مطالعات افت تحصیلی را به معنی هرگونه اختلالی دانسته‌اند که در روند تحصیل دانش‌آموز پدید می‌آید و سبب کاهش عملکرد دانش‌آموز از سطح رضایت‌بخش به سطح نامطلوب می‌شود. این معضل می‌تواند در قالب غیبت مکرر از مدرسه، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایة تحصیلی، تنزل کیفیت تحصیلی و یا کسب محفوظات به جای معلومات ظاهر شود. اما در کل مقایسة سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش‌آموز بهترین شاخص افت تحصیلی است.»

نویسندگان مقاله دلایل افت تحصیلی هنرجویان را به چهار گروه تقسیم کرده‌اند:

الف. عوامل فردی

ب. عوامل خانوادگی

ج. عوامل آموزشی و هنرستانی

د. عوامل اجتماعی

برخی از عوامل فردی در ایجاد افت تحصیلی عبارت‌اند از:

ـ نداشتن هدف واقعی، عینی و روشن از تحصیل، گروهی از هنرجویان به دلیل نداشتن هدف واقعی و صرفاً با در دست داشتن یک برگه هدایت تحصیلی وارد هنرستان می‌شوند. این گروه از هنرجویان اگر به‌صورت صحیح مشاوره نشوند، سرخورده شده و دچار صدمات جبران‌ناپذیری خواهند شد.

ـ انتخاب رشتة نامناسب توسط هنرجو، به دلیل اطلاعات ناکافی هدایت ناصحیح خانواده و مشاور که این مورد نیز می‌تواند مرهون عوامل خانوادگی یا هنرستان باشد. زمانی که هنرجو به دلیل اطلاعات ناکافی یا غیرمرتبط در رشته‌ای نامتناسب با شرایط ذهنی و روحی خود مشغول تحصیل شود، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

ـ نداشتن انگیزة درونی و اعتمادبه‌نفس کافی برای تحصیل و مطالعه از سوی هنرجویان.

ـ ضعف اراده در تصمیم‌گیری‌های تحصیلی و مطالعه و اجرای تصمیمات به شکلی که هنرجو همواره منتظر است دیگران برای او تصمیم بگیرند.

ـ ضعیف بودن پایة درسی به دلیل بستر فرهنگی نامناسب به صورتی که همواره دانش‌آموزان دارای نمرات و استعدادهای بالاتر جذب هنرستان‌ها نمی‌شوند و....

 

 

نویسندگان: پرستو کفیل، علی‌اصغر فرج‌زاده و سیدجواد هابیلی؛ هنرآموزان استان تهران

کلیدواژه‌ها: افت تحصیلی، رشته تحصیلی، ناکارآمدی


 

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف این مقاله کلیک کنید.

 

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 45، بهار 1396
تعداد بازدید : ۲,۴۴۹
کد خبر : ۲,۵۶۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید