فصلنامه «رشد آموزش علوم اجتماعی» در مقالهای برنامه درسی آموزش علوم اجتماعی کشور ترکیه را مورد بررسی قرار داده است
نویسندة مقاله پس از اشاره به ساختار نظام آموزشوپرورش
رسمی ترکیه درباره اهمیت مطالعات اجتماعی آورده است: «بهطور کلی میتوان گفت
مدارس در ترکیه دو وظیفة اساسی دارند: نخست انتقال معلومات و دانش و بارور کردن
استعدادهای ذهنی دانشآموزان، و دیگری کمک به جامعهپذیری آنها. دانشآموزان، با
طی دورههای تحصیلی به تدریج صاحب مهارتها و تخصصهایی میشوند که حاصل این تخصصها
از طرفی در خدمت شخص و از طرف دیگر در خدمت جامعه قرار میگیرد و موجب تعالی و
بهبود زندگی اجتماعی میشود. از چنین منظری، همانگونه که جامعه به کمک نهادهای
گوناگون اجتماعی، مانند نهاد آموزشوپرورش، و با صرف هزینههای زیاد میکوشد،
انتقال اطلاعات و معلومات به کودکان و نوجوانان در سطحی گستردهتر و با عمقی بیشتر
صورت گیرد؛ در عین حال انتظار دارد که افراد علاوه بر دانش و مهارت تخصصی، از نظر
اجتماعی نیز مطلوب باشند و رفتار خود را با الگوهای رفتاری و ارزشهای متداول و
مورد احترام جامعه وفق دهند، بایدها و نبایدهای اجتماعی را رعایت کنند و از دست
زدن به اعمالی که موجب مخاطره و از هم گسیختگی زندگی اجتماعی شود، بپرهیزند.»
در ادامه میخوانیم: «برنامه درسی مطالعات اجتماعی ترکیه سه
حوزة تاریخ، جغرافی و دانش اجتماعی را شامل میشود. اگرچه به ظاهر این سه حوزه از
هم مجزا به نظر میرسند اما در اصل به هم مرتبطاند. محتوای برنامه درسی مطالعات
اجتماعی در این کشور برای دانشآموزان فرصتهایی را ایجاد میکند تا شیوة طراحی
سوالات باز، خلاقانه و کاوشگرانه را بیاموزند، درک درستی از هویت و جایگاه خود در
جهان پیدا کنند، با گروههای مختلف فرهنگی آشنا شوند، به عقاید و اعتقادات دیگران
احترام بگذارند، از طریق شرکت در تجربیات یادگیری، نسبت به محیط پیرامون خود حساس
شوند، قوة خلاقیت و ابتکار در آنها پرورش یابد و بهطور مسئولانهای به فعالیت
اجتماعی بپردازند.»
نویسندة مقاله در ادامه به اهداف مطالعات اجتماعی در دورة
ابتدایی و متوسطه اشاره کرده است.
نویسنده: دکتر نیره شاهمحمدی
کلیدواژهها: آموزش علوم
اجتماعی در ترکیه، اهمیت مطالعات اجتماعی
برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.