فصلنامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» در جدیدترین شماره خود نتایج پژوهشی درباره چالشهای عمده نظام راهنمایی و مشاوره در آموزشوپرورش ایران را منتشر کرده است. نویسنده در این پژوهش ضمن ارائه مباحثی درباره سیر تاریخی و تکوینی راهنمایی و مشاوره در ایران و موارد قوت و ضعف این برنامه، چالشها، راهبردها و راهکارهایی در خرده نظام آموزش و پرورش را مطرح کرده است
نویسندة مقاله مهمترین چالشهای این حوزه را به نقل از «سند و منشور اصلاح نظام آموزشوپرورش
ایران، 1382» چنین برشمرده است:
1. رایج
نبودن نگاه سیستمی و تعاملی در رابطه با راهنمایی و مشاوره با سایر برنامههای
وزارت آموزش و پرورش و عدم توجه به اصل یکپارچگی و در هم تنیدگی همه آموزشها؛
2. نامشخص
بودن جهتگیری نظری و رویکرد حاکم بر فرایند راهنمایی و مشاوره؛
3. چالشهای
ناشی از ساختار و تشکیل برنامه راهنمایی و مشاوره همچون مراکز تخصصی، نداشتن
تشکیلات متشکل، مشکلات و موانع استخدامی و عدم اجرای برنامه راهنمایی و مشاوره در
دورههای ابتدایی و راهنمایی تحصیلی؛
4. عدم
هماهنگی در برنامهریزی راهنمایی و مشاوره و تأمین نیروی انسانی و منابع مالی توسط
مقامات وزارت آموزشوپرورش و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور؛
5. عدم
هماهنگی بین وزارت آموزشوپرورش و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در تربیت و
تأمین مشاوران و کارگزاران تخصصی مدارس و مراکز راهنمایی و مشاوره؛
6. ناکافی
بودن امکانات و تجهیزات و وسایل و ابزارهای استاندارد برای تحقق برنامه راهنمایی و
مشاوره بهویژه آزمونهای روانی و بروشورهای تحصیلی و شغلی و....
«راهبردهای راهنمایی و مشاوره» عنوان بخش دیگری از این مقاله است. این راهبردها عبارتند
از:
1. از مدلهای
مختلف راهنمایی به مدل راهنمایی تحصیلی در مدارس (تمام دورههای تحصیلی) توجه شود.
2. استفاده
از مشاور متخصص به صورت مستقل برای همه مدارس و در همه دورههای تحصیلی مورد تأکید
قرار گیرد.
3. به نقشهای
جدید مشاوران در تعیین وظایف آنان توجه شود و تنها بر نقش مشاوران در راهنمایی و
مشاورة دانشآموزان تأکید گردد.
4. از
وجود معلمان در راهنمایی تحصیلی و کاهش مشکلات یادگیری دانشآموزان در مدارس
استفاده شود و بر نقش «راهنمایی معلمان» در کلاس و مدرسه تاکید گردد.
5. در
فرایند راهنمایی و مشاوره، استفاده از اصول و روشهای مشاهده توسط همه کارکنان
راهنمایی بهویژه معلمان و مشاوران مورد تأکید قرار گیرد.
6. در
برنامهریزی آموزشی و درسی باید رشد همه جانبه و هماهنگ ابعاد وجودی کودکان و
نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار گیرد و مواد درسی مبتنی بر فرهنگ جهانی، ایرانی
و اسلامی بر اساس ابعاد رشدی آنان پیشبینی شود.
نویسنده: احمد صافی
کلیدواژهها: سند تحول، برنامة راهنمایی و مشاوره، چالشهای
مشاوره، نظام جامع هدایت تحصیلی
برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.