عکس رهبر جدید
چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم
چگونگی آموزش مفاهیم قرآن کریم، عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی» منتشر شده است

این مقاله در چند بخش به شرح زیر چاپ شده است:

محتوا و ساماندهی آن، اصول حاکم بر انتخاب محتوا و ساماندهی آن، تناسب با سن، تحصیلات، فهم و ظرفیت ذهنی قرآن‌آموزان، تناسب با علاقه‌ها و نیازهای قرآن آموزان و....

نویسندة مقاله یکی از مهم‌ترین اصول حاکم بر انتخاب محتوا و ساماندهی آن را، تناسب با علاقه‌ها و نیازهای قرآن‌آموزان می‌داند. در این‌باره می‌خوانیم: «موضوع آموزش باید مورد علاقه و نیاز مخاطب باشد. در آموزش مفاهیم قرآن، حتی‌الامکان باید آیاتی انتخاب شوند که علاوه بر نیازهای بلندمدت، با نیازهای فعلی قرآن‌آموزان نیز تناسب داشته باشند. از این رو توصیه می‌شود برای کودکان و نوجوانان بیشتر عبارات و آیاتی انتخاب شوند که در موضوعات اعتقادی به مسائل کلی توحیدی، نعمت‌های خدا، شکر نعمت‌ها، یاد خدا و آثار آن در رفتار نیک، پیامبران به‌عنوان بهترین الگوهای انسان‌ها و نیز، عبادات و آیات با مضامین اخلاقی و رفتاری و برای بزرگسالان نیز علاوه بر مسائل اعتقادی و اخلاقی، به مسائل اجتماعی که مورد نیاز آن‌هاست، پرداخته شود.»

نویسندة مقاله در آخر تأکید کرده است: «هرچند موضوع اصلی این آموزش، آموزش درک معنای آیات قرآن کریم است، اما هیچ آموزشی از ارائه معارف و آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و... خالی نیست. از این رو آنچه از طریق آموزش مفاهیم قرآن مطرح می شود، باید با معارف و آموزه‌های امامان معصوم (علیهم السلام) سازگار و در راستای تعالیم بنیادین این بزرگواران باشد، و نیز علاوه بر این سازگاری، حتی به‌طور مستقیم به تناسب محتوا، از احادیث و آموزش‌های گفتاری و رفتاری ایشان نیز استفاده شود.

قابل ذکر است، آموزش مفاهیم فرایندی است که در آن دستیابی به درک معنا و معارف قرآن کریم و توانایی بهره‌گیری از آثار ائمة معصومین (علیهم‌السلام) در قالب سخنان، مناجات، ادعیه و زیارات ایشان، توأمان فراهم می شود.»

 

نویسنده: مسعود وکیل، مؤلف کتاب‌های آموزش قرآن

کلیدواژه‌ها: آموزش مفاهیم، چیستی، چرایی، چگونگی، قرآن کریم، ترجمه

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی، شماره 103، بهار 1396
تعداد بازدید : ۱,۷۳۷
کد خبر : ۲,۵۸۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید