عکس رهبر جدید
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۷:۵۱
سرن و فرصت‌های آموزشی
در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا موسوم به «سرن» اهمیت آموزش علوم به‌ویژه در فیزیک و ریاضیات حس شده و برای آن برنامه‌ریزی شده است. این امر مهم با هدف علاقه‌مندسازی و هدایت دانش آموزان به سمت مطالعه فیزیک ذرات دنبال می‌شود. فصل‌نامه «رشد آموزش فیزیک» در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «آموزش یکی از محورهای اصلی برنامه‌های سرن است. پر واضح است که آموزش در سطوح ابتدایی و میانی در این برنامه جایگاه ویژه‌ای دارد. حال باید دید در راستای تحقق این هدف چه برنامه‌های آموزشی به اجرا درمی‌آید. پیش از هر چیز باید خاطرنشان کرد که وجود بخش فعال در سرن گواهی بر اهمیت موضوع آموزش برای دست‌اندرکاران و سیاست‌گزاران این مجموعه است. در راستای تحقق این هدف سالیانه برنامه آموزشی مدون و هدفمند با محوریت فیزیک ذرات بنیادی اجرا می‌شود. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به مدرسه تابستانی ویژه دانشجویان، دوره‌های بین‌المللی آموزشی ذرات بنیادی، بازدید و کلاس‌های مجازی ویژه دانش‌آموزان دبیرستان، کارگاه‌های یک‌روزه ذرات بنیادی ویژه دانش‌آموزان و رقابت دانش آموزشی طراحی آزمایش برای باریکه ذرات اشاره کرد. همان‌گونه که پیداست، همه این برنامه‌ها با محوریت دانش‌آموزان و با هدف علاقه‌مند کردن ایشان به فیزیک ذرات بنیادی انجام می‌شود.»

در ادامه آمده است: «در رسیدن به اهداف یاد شده به رغم برنامه‌های متعدد اما شانس استفاده دانش‌آموزان به شکل حداکثری و البته سایر اقشار جامعه به دلیل مشکلات دسترسی زیاد نیست. برای رفع این مشکل، سراغ پتانسیل انسانی بزرگی می‌رود که می‌تواند مجری این برنامه‌ها در سراسر دنیا باشد. معلمان فیزیک دبیرستان به دلایل گوناگون بهترین سفرای برنامه‌های آموزشی سرن در سراسر دنیا هستند. معلمان فیزیک به‌عنوان کسانی که با جامعه آماری دانش‌آموزان وسیعی سروکار دارند از یکسو و کسانی که به بهترین نحو قادرند مطالب و روش‌های علمی را به دانش‌آموزان منتقل کنند از سوی دیگر، جامعه هدف در برنامه‌های آموزشی سرن به شمار می‌روند.»

در بخش دیگری از مقاله می‌خوانیم: «گروه آموزشی سرن و در رأس آن‌ها پروفسور رولف لاندو معتقدند که در مباحث دبیرستانی درس فیزیک فرصت‌هایی وجود دارد که معلم می‌تواند بدون دور شدن از اصل بحث و سطح معلومات دانش‌آموزان و با اولویت عمق بخشیدن به مطالب، دانش‌آموزان را به سمت کشف و پیش‌بینی مفاهیم فیزیک جدید راهنمایی کند.»

 

نویسنده: محمدرضا خسروی‌پور از آموزش‌وپرورش ناحیه 4 مشهد

کلیدواژه‌ها: سرن، آموزش فیزیک، مدل استاندارد، نیروهای بنیادی

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 117، بهار 1396
تعداد بازدید : ۱,۸۸۴
کد خبر : ۲,۵۸۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید