سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در زمره مهمترین اسناد تعلیموتربیت نظام آموزش رسمی کشور است. فصلنامه «رشد آموزش زبان» در مقالهای به بحث آموزش زبان خارجی در این سند پرداخته است
در ابتدای این مقاله آمده است: «یکی از مهمترین اسنادی که میتواند بهعنوان قطبنمای آموزش
زبان خارجی در نظام آموزش رسمی کشور عمل نماید سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است.
از آنجا که در تنظیم سند مزبور اسناد بالادستی کشور مدنظر قرار گرفتهاند بنابراین
میتوان انتظار داشت که در بعد کلان، در متن سند، زوایا، جهتگیری، چشمانداز و
اهداف تعلیموتربیت تبیین شده باشد و تعامل با سایر فرهنگها، براساس دیدگاه و
معیار اسلامی، صراحتاً و ضمناً به زبان آمده باشد. در همین راستا میتوان از روی
بسامد زبانی و محتوایی ارتباط و تعامل با فرهنگ خارجی، به ضرورت آشنایی و تسلط به
زبان خارجی در سند مذکور پی برد.»
نویسندگان مقاله پس از
اشاره به بخشهای گوناگون این سند در رابطه به آموزش زبان خارجی، چنین نتیجهگیری
کردهاند: «اگرچه در نگاه اول و از منظر آماری، اشارت صریح و ضمنی به زبان و فرهنگ
غیرفارسی یا به عبارتی خارجی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با بسامد بالا
نیامده است، اما ضرورت توجه به بعد ابزاری و مهارتی زبان خارجی را میتوان در
قسمتهای گوناگون سند مزبور مشاهده کرد. اشارات واژگانی به زبان، فرهنگ، تعامل،
انتشار، مقیاس منطقهای و سطح جهانی، دسترسی به دستاوردهای علمی و تجربیات بشری،
که هر یک در بخشهایی از سند، در قالب عبارات مفهومی و جهتدهنده به کار رفته است،
میتواند چارچوبی قابل استناد و راهنمایی اعتناپذیر برای تنظیم برنامههای اجرایی
آموزش و تقویت زبان خارجی باشد. بررسی حاضر با استخراج عبارات و نشان دادن جایگاه
اقلام زبانی میتواند در پژوهشهای بعدی به کار آید و راهنمای مناسبی برای تحلیلهای
بعدی باشد.»
نویسندگان: نادر حقانی، پروانه سهرابی
کلیدواژهها: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، زبان خارجی، هدفهای
عملیاتی و راهکارها، عبارات زبانی صریح و ضمنی، ضرورت آموزش زبان خارجی
* برای دریافت فایل
PDF این مقاله کلیک کنید.