تکنیکهای اجرایی در یادگیری پژوهشمحور، عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره ماهنامه «رشد معلم» منتشر شده است
چرخة یادگیری پژوهشمحور شامل شش فاز است که
عبارتند از: همنوایی، کاوشگری، سازماندهی، بیشکاوی، جمعبندی و کنشگری.
نویسنده دربارة فاز جمعبندی آورده است: «در
فاز جمعبندی هدفمان این است که دانشآموزان به اطلاعاتی فراتر از آنچه در فازهای
گذشته جمعآوری و درک کردهاند فکر کنند و تصویری کلی از آنچه درک کردهاند داشته
باشند. بر همین اساس، میتوانیم از دانشآموزان بخواهیم میان اندیشهها و مفاهیم
گوناگونی که آموختهاند ارتباط برقرار کنند و الگوها و روابط میان آنها را
شناسایی نمایند.
«جملهسازی با کارت» یکی
از تکنیکهایی است که در این بخش میتوانیم استفاده کنیم. در این تکنیک، به دانشآموزان
تعدادی کارت میدهیم که واژههایی روی هر یک از آنها نوشته شده است. این واژهها،
مفاهیم و یا اندیشههای اصلی مربوط به موضوع پژوهش هستند که دانشآموزان باید با
استفاده از این واژههای جملاتی را بسازند و به این ترتیب ارتباط مفهومی میان آنها
برقرار کنند.»
همچنین در ادامة مقاله درباره فاز کنشگری میخوانیم:
«در این فاز میخواهیم دانشآموزان آموختههای خود را در موقعیتهای جدید به کار
ببرند. کنش و عمل جلوهای از پردازش فعال یادگیری است که در مراحل قبل صورت گرفته
است. در واقع، کنشگری به صورتی جداییناپذیر به فرایند بازاندیشی ارتباط دارد.
در
کنشگری به دنبال در نظر گرفتن مداوم پرسش «که چی؟» هستیم. پاسخ به این پرسش در
واقع بیان و نمود شخصی و اجتماعی یادگیری است. ایجاد «کمپینهای تبلیغاتی» از
تکنیکهایی است که میتوانیم برای تشویق دیگران به کنشگری نسبت به یک موضوع خاص
استفاده کنیم.»
نویسنده: حمیده بزرگ
کلیدواژهها:
یادگیری، یادگیری پژوهشمحور، فاز جمعبندی، فاز کنشگری، فاز بیشکاوی
* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.