عکس رهبر جدید
مدیریت دانش رویکردی نو در نظام یاددهی ـ یادگیری
مدیریت دانش بهره‌گیری بهینه از مجموعه تدابیری است که فرد را در به‌کارگیری دانش کسب شده هدایت و راهنمایی و ایفای نقش‌ها را با موفقیت عجین می‌کند. ماه‌نامه «رشد تکنولوژی آموزشی» در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است

 نویسنده در بخشی از مقاله با عنوان راهبردهای مدیریت دانش آورده است: «یکی از راهبردهای مؤثر که از قابلیت کاربردی مؤثر در کلاس‌های درس برای تولید دانش توسط دانش‌آموزان برخوردار است، کار مشارکتی و گروهی روی یادگیری موضوعی خاص یا انجام پروژه‌ای معین است. معلم با استفاده از این راهبرد، دانش‌آموزان را در گروه‌های کوچک قرار می‌دهد تا دانش‌های آموخته شده خود را با یکدیگر مبادله کنند و با استفاده از تحلیل و تطابق آن‌ها، به دانشی جدید دربارة موضوع یادگیری دست یابند.

دانش‌آموزان از این طریق یعنی ترکیب دانش‌های موجود در اذهان جمعی، خود، به کشف حل مسئله نائل می‌آیند و معلم در این راستا هدایت‌گر، ناظر و بازخورد دهنده است. این شیوة عمل، به‌طور حتم تجربه‌ای را نیز به تجارب قبلی معلم و دانش‌آموزان می‌افزاید که خود پایه‌ای برای شکل‌گیری تجارب بزرگ‌تر و قوی‌تر بعدی خواهد شد. اما مدیریت دانش در این مرحله هنوز خاتمه یافته نیست.

مدیریت دانش هنگامی کامل می‌شود که دانش‌های ضمنی ایجاد شده در گروه برای تک‌تک دانش‌آموزان به دانش صریح در ذهن آن‌ها مبدل شود. به‌عبارت دیگر، دانش‌آموخته شدة جدید در حافظة بلندمدت افراد گروه جایگزین و به دانش‌آموخته‌های پیشین اضافه شود. در واقع، دانش ضمنی به دانشی درونی تبدیل شود و قابلیت استفاده در شرایط و فرصت‌های جدید را پیدا کند.»

نویسندة مقاله با اشاره به استفاده از انشانویسی ادامه داده است: «استفاده از تخیلات در انشانویسی در ارتباط با موضوعات یادگیری با بهره‌گیری از دانش‌های آموخته شده، نمونه‌ای از تبدیل دانش نظری به دانش صریح و عملی است.

ترغیب دانش‌آموزان به خواندن متون غیردرسی در ارتباط با موضوع و نوشتن خلاصه خوانده‌ها، نقد سازنده و مثبت، تحلیل متون و نتیجه‌گیری از یافته‌ها، تکمیل آن‌ها به‌صورت نوشتة خود و اضافه کردن به متن یا پیشنهادهای اصلاحی در جهت‌دار کردن متون برای استفاده‌های عملی و کاربردهای مصداقی در زندگی، یکی از راه‌های بسیار اثربخش در ارزش‌گذاری تولید دانش و گسترش آن است.»

 

نویسنده: فرخ‌لقا رییس‌دانا، متخصص تعلیم‌وتربیت

کلیدواژه‌ها: دانش مفهومی، دانش ضمنی، دانش صریح، دانش تولیدی، مدیریت دانش

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

 

منبع: ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (پی‌درپی 264)، اردیبهشت 1396
تعداد بازدید : ۱,۷۹۸
کد خبر : ۲,۵۹۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید