فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقالهای، نکاتی را یادآور شده است که برای مربیان و مشاورانی که در صدد مطرح نمودن مباحث جنسی با والدین و کودکان هستند مفیدند
نویسنده در ابتدا تأکید
کرده است که: «تربیت جنسی با تربیت اجتماعی، تربیت بدنی و تربیت اخلاقی رابطهای
تنگاتنگ دارد؛ بدین معنی که از زمانی که ادراک اجتماعی و مهارتهای ارتباطی فرد
رشد و گسترش یافته و ظرفیتهای بدنی او رشد و گسترش مییابند، چارچوبهای ارزشی و
اخلاقی نسبت به این روابط نیز شکل میگیرد. توجه به این ابعاد در کنار تربیت جنسی
باید مورد توجه مربیان، والدین، مشاوران و دیگر دستاندرکاران حوزة آموزشوپرورش و
سایر نهادهای اجتماعی قرار گیرد تا افراد تصویر درستی نسبت به خود، تعاملات
اجتماعی، حقوق، ارزشهای اخلاقی و مسئولیتهای فردی و اجتماعی بیابند.»
نویسندة مقاله در ادامه
رهنمودهایی را برای رشد و توسعة مفاهیم تربیت جنسی پیشنهاد داده است از جمله:
ـ مشاور این حوزه باید،
از یکسو، اساس کارش را بر چارچوب نظری و علمی پذیرفته شده قرار دهد و از سوی دیگر،
با در نظر گرفتن ملاحظات محلی یا ابعاد بومشناختی و عرفی، مسائل مربوط به این
حوزه را مطرح نماید.
ـ مشاوران و مربیان در
طرح مباحث تربیت جنسی حتیالامکان همجنس مخاطبان باشند تا آنان در جلسات احساس
راحتی کنند و قادر به بیان مسائل و تجارب خود در این زمینه باشند. مشاوران همچنین
باید افرادی با سوابق علمی و تجربی لازم در این حوزه باشند و صلاحیت آنان مورد تأیید
مراجع علمی قرار گیرد.
ـ استفاده از روشهای
آموزشی مناسب که در آن امکان تبادل نظر بین مشاور و مخاطب اعم از والدین و
نوجوانان فراهم آید. برای تحکیم مبانی ارزشی و اخلاقی میتوان از دیدگاهها و
سخنان عالمان دینی بهره گرفت به نحوی که مسئولیت افراد در حفظ خود و تداوم نسل به
لحاظ مذهبی و اعتقادی برای مخاطبان تصریح گردد.
ـ استفاده از فرصتهای
تمرین رفتار بهطوری که در آن مخاطبان شیوههای برخورد با موقعیتهای آزار جنسی و
نامطلوب را تمرین نمایند و با بازخوردی که از مشاور و همکلاسیهای خود دریافت میکنند
رفتار خود را بهبود بخشند و...
نویسندة مقاله پس از
اشاره به این نکات چنین نتیجهگیری کرده است: «آموزشهای مربوط به تربیت جنسی
باید به نحوی ارائه شود که مغایر با ارزشهای فردی و هنجارهای گروهی مخاطبان
نباشد. هر سوء تعبیری که در این زمینه رخ دهد، مقاومت افراد را در پذیرش دانش،
نگرش و رفتار جنسی مناسب افزایش میدهد.
در تربیت جنسی، برای
افزایش درک شخصی از خطرات مربوط به این حوزه، مشاور باید مسائل را به نحوی بازگو
کند که مخاطبان رعایت اصول سلامت جنسی را، به لحاظ شخصی و هویتی، بر خود لازم
بدانند.»
نویسنده: دکتر صغری ابراهیمیقوام، دانشیار گروه روانشناسی
تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
کلیدواژهها: تربیت
جنسی، مشاوران، مدرسان آموزش خانواده، دانشآموزان.
* برای
دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.