«مدیر و مهارت برقراری ارتباط مؤثر» عنوان مقالهای از جدیدترین شماره فصلنامه رشد مدیریت مدرسه است
در
ابتدای مقاله میخوانیم: چنانچه مدیر بخواهد در برقراری ارتباط با دیگران اثربخش و
مفید عمل کند لازم است به مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است، توجه داشته
باشد و برای دستیابی عملی به این رفتارهای مؤثر اهتمام ورزد:
ـ در
چهره دانشآموزان و کارکنان، چهره فرزندان و برادران و خواهران خود را دیدن
ـ خود
را جای دیگران قرار دادن
ـ پاسخگو
بودن، فراتر از وظیفه
ـ توانایی
انجام دادن «کار درست» در شرایط سخت
ـ احترام
به دانشآموزان و والدین
ـ خوشرویی
ـ «شفاف»
کار کردن
ـ نشان
دهیم که «گوش» میدهیم و...
نویسندة
مقاله در ادامه موانع ارتباط مؤثر را چنین برشمرده است: «موانع ادراکی و شناختی،
موانع ناشی از نقش اجتماعی، موانع ارزشی، موانع زبانی، موانع انگیزشی، موانع ناشی
از بیاطمینانی به منابع، موانع ناشی از واضح نبودن علائم و دریافت علائم متناقض،
موانع ناشی از اخلال در ارتباطات»
در
توضیح « موانع ناشی از نقش اجتماعی» آمده است: «عادت کردن افراد به نقش خود در
گروه و خو گرفتن به آن موجب میشود که مجموعه لغات و اصطلاحات ویژه و تعابیر خاص
گروه اجتماعی بر فرایند برقراری ارتباط اثر بگذارد و ایجاد ارتباط را با مشکل
مواجه سازد.»
نویسنده
مقاله در ادامه به روشهای بهبود پیام و حذف موانع ارتباطی مؤثر پرداخته است.
نویسنده: دکتر حیدر تورانی
کلیدواژهها: مهارتهای ارتباطی، ارتباط مؤثر،
تصمیمگیری
* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.