عکس رهبر جدید
۷ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۳
فرهنگ کلاس درس
فرهنگ کلاس درس، مقاله‌ای است که در شماره 7 ماه‌نامه «رشد آموزش ابتدایی» منتشر شده است که موضوع اصلی آن تدریس‌پژوهی است

 

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «تدریس‌پژوهی (درس‌پژوهی) الگویی ژاپنی برای بهبود و بهسازی فرایند آموزش و یادگیری در کف کلاس درس است. توجه به این ایده در چند سال اخیر در ایران موجب استقبال معلمان، مدیران و مربیان تربیتی شده است، ولی این نگرانی وجود دارد که نکند این هم مثل اقدام‌پژوهی (پژوهش عملی معلمان - معلم پژوهنده) دچار انحراف از هدف شود! اگر چه هر دو (تدریس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی) می‌توانند به توسعة توانایی‌های حرفه‌ای معلمان و بهسازی و نوسازی روش و منش معلمی کمک بسزایی کنند، ولی اتفاقات پیش رو، نشانگر آن است که با بخش‌نامه و تأکیداتی که می‌شود، تدریس‌پژوهی فقط به طرحی برای گرفتن امتیاز و جشنوارة تدریس تبدیل شده است!»

در ادامه آمده است: «درس‌پژوهی الگویی روشمند، هدفمند، نظام‌مند، فرایندمحور و کلاس‌مدار برای پژوهش در کلاس درس است که معلمان را ترغیب می‌کند به مطالعة تدریس بپردازند.  معلمان در این شیوه همکار خود را به کلاس خود فرا می‌خوانند و در کلاسِ خود را به روی دیگر معلمان می‌گشایند تا رفتارهای کلاسی، شیوة تدریس و گفت‌وگوهای خود را در آیینة دوست ببینند. به بیان دیگر، معلم دیگری به کلاس درس همکارش دعوت می‌شود تا رفتارهای معلمی او را مشاهده، مطالعه، مقایسه و بازاندیشی کند.»

در بخش دیگری از مقاله آمده است: «تدریس‌پژوهی می‌خواهد معلمان را به گفت‌وگو، جست‌وجو، مباحثه، مذاکره و نقد و بررسی تمامی فعالیت‌های آموزش و یادگیری در کلاس درس علاقه‌مند کند.  شاید «شوق یادگیری» در خود و دانش‌آموزان افزایش یابد. این الگو به گفته‌ی سرکارآرانی و حبیب‌زاده بسیار ساده، ولی در عمل مشکل است.»

نویسنده مقاله در ادامه آورده است: «نگارنده معتقد است، معلمان ایرانی برای هرگونه بهسازی و نوسازی فرایند آموزش و یادگیری باید از مطالعة تدریس خود به وسیله خود و ثبت و ضبط صوتی تدریس خود شروع کنند. چندین بار صدای ضبط شدة خود را گوش کنند و اگر خواستند یک بار تدریس خود را از منظر یک همکار مورد مداقه و مشاهده قرار بدهند. دوستی را به کلاس درس و تدریس فرا خوانند و از او بخواهند به‌عنوان مشاهده‌گری فعال، «معلمی» خود را به تصویر بکشد، یا با فیلمبرداری، فیلم خود را با همکاران مشاهده کنند.

مشاهده و مطالعة فرایند کلاس‌داری (تدریس) یا به بیان استاد سرکارآرانی معلمی، نکته‌ها و گفته‌هایی را نهان می‌کند که خیر و برکتش به دانش‌آموزان می‌رسد.»

 

نویسنده: دکتر ابوالفضل بختیاری

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی، شماره 7 (پی‌درپی 164)، فروردین 1396
تعداد بازدید : ۳,۳۸۱
کد خبر : ۲,۶۱۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید