عکس رهبر جدید
۱۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۳۹
پاتوقی برای شعر و ادبیات
گزارشی از نشست شاعران «رشد جوان» در نمایشگاه مطبوعات

روز سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، غرفه مجلات رشد میزبان جمعی از شاعران مجله رشد جوان بود. هدف از برگزاری این نشست، معرفی بخش شعر رشد جوان بود که با توجه به نزدیکی زمان جلسه به سالگرد وفات قیصر امین‌پور با یادی از این شاعر بزرگ آغاز شد.

در ابتدای جلسه سعید بیابانکی با خوش آمدگویی به شاعران و شعردوستان، غزل «ای حسن یوسف دکمه پیراهن تو/ دل می‌‌شکوفد گل به گل از دامن تو» از قیصر امین‌پور را خواند. این حسن انتخاب، موجب شد که شاعران جوان نیز صحبت‌های خود را با خوانش یکی از اشعار قیصر آغاز کنند. از میان حاضران در این نشست می‌توان به ساجده جبارپور، احمد امیرخلیلی، بابک نبی، سودابه مهیجی، مرضیه فرمانی، مریم ترنج، مرضیه انسان‌دوست و صدیقه مرادزاده اشاره کرد. با شنیدن صدای شعرخوانی شاعران در سالن، کم‌کم به جمعیت  افراد حاضر در جلسه اضافه شد که از بین آن‌ها می‌توان به حضور شاعرانی چون سعید فرمانی، همایون حسینیان و مهدی استاد احمد اشاره کرد. 

سعید بیابانکی با بیان خاطره‌هایی از قیصر امین‌پور به برخی از ویژگی‌های اخلاقی این شاعر اشاره کرد که از جمله آن‌ها هدیه فرستادن کتاب‌های مورد نیاز برای یک شاعران شهرستانی بود. او اضافه کرد که قیصر علاوه بر شعرهای زیبا، صاحب شخصیتی مهربان و بزرگ بود. بعد از آن شاعران حاضر در جلسه شروع به خواندن شعرهای خود برای مخاطبان کردند. حضور مخاطبان دیگر که با شنیدن صدای شعرخوانی شاعران به جمع اضافه می‌شدند شوری بیشتر به جلسه می‌داد و تا جایی‌که جایی برای نشستن در غرفه باقی نمانده بود.

بعد از چند دقیقه استراحت، جلسه با معرفی و بیان توضیحاتی درباره مجله رشد جوان ادامه پیدا کرد. سعید بیابانکی در سخنان خود توضیح داد که چهار صفحه از مجله رشد جوان به شعر اختصاص دارد که در بخشی از مجله با نام پاتوق ادبیات قرار گرفته است. این بخش به معرفی شاعر ماه، معرفی کتاب شاعران، گزیده شعرهای شاعران معاصر و کهن، ترجمه شعر جهان، گفت‌وگو با شاعران شاخص و ... می‌پردازد و در طول این مدت از سوی خوانندگان به خوبی استقبال شده است. او گفت: «آنچه که این بخش را جذاب می‌کند کنار هم قرار گرفتن سلایق مختلف ادبی است.»

پس از او هر یک از اعضای هیئت تحریریه بخش شعر، به توضیح نکاتی درباره مجله پرداختند.

ساجده جبارپور عنوان کرد که معمولاً تهیه مطالب ستون چراغ مطالعه را برعهده دارد که به  معرفی کتاب‌های شعر تازه منتشر شده از شاعران جوان می‌پردازد و البته نکته مهمی که در انتخاب و معرفی کتاب‌ها در نظر گرفته می‌شود این است که با سن خوانندگان مجله که جوان و در واقع دانش‌آموزان جوان هستند، هماهنگ باشد. مریم ترنج، از دیگر شاعران و اعضای هیئت تحریریه بخش شعر ادامه داد: «در ستونی به خوانش شعر از شاعران دیگر می‌پردازد که هدف آن شرح نکات ادبی، دستوری و مواردی از این قبیل در شعر شاعران است تا برای مخاطبان و خوانندگان جوان قابل دریافت بیشتری باشد».

سودابه مهیجی در ادامه‌ این بحث عنوان کرد که ستون شعر ترجمه را در دست دارد. بابک نبی نیز از دیگر اعضای هیئت تحریریه به ذکر نکاتی درباره ضرورت صفحه شعر و دور هم جمع شدن شاعران جوان و هم اندیشی برای تهیه مطالب پرداخت و گفت: «ما دوران جوانی و نوجوانی را پشت سر گذاشته‌ایم و با نیازها و سلایق مخاطبان و خوانندگان جوان مجله آشنایی داریم و می‌دانیم که دوره‌ای حساس است که نیاز به راهنمایی دارد، سعی تمام اعضای هیئت تحریریه بر این است که بتوانیم مطالبی را که از هر نظر مناسب این قشر از خوانندگان است جمع‌آوری کنیم تا خوانندگان جوان بتوانند به شعر خوب دسترسی داشته باشند». بابک نبی ادامه داد که ستون پلی‌ به گذشته را در دست دارد و سعی می‌کند که در این بخش به معرفی برخی از شاعران گذشته که نام آن ها کمتر شنیده شده، بپردازد».

بعد از او مرضیه فرمانی، یکی دیگر از  اعضای هیئت تحریربه توضیحاتی در ارتباط با مجله داد و عنوان کرد که تاکنون در ستون معرفی شاعر ماه و جمع آوری شعر از شاعران فعالیت داشته است.

سعیده موسوی‌زاده، شاعر کودک و نوجوان و از نویسندگان مجلات رشد، در این حین به جمع حاضران اضافه شدند و به شعرخوانی پرداختند. پس از او سیدامیر سادات‌موسوی، دبیر مجله رشد جوان به توضیحاتی درباره‌ گروه مجلات رشد پرداخت و گفت: « مجموعاً ۳۲ عنوان ماه‌نامه و فصل‌نامه در گروه مجلات رشد منتشر می‌شود که هر کدام از مجلات بر اساس مخاطبان خاصی تنظیم شده‌اند. گذشته از اینکه در تمام مجلات عمومی رشد، صفحاتی به شعر و ادبیات اختصاص دارد، یک فصل‌نامه‌ تخصصی نیز با نام رشد آموزش زبان و ادب فارسی در گروه مجلات رشد منتشر می‌شود.»

در دقایق پایانی برنامه رضا رفیع، چهره‌ نام آشنای طنز به جمع حاضران پیوست و در صحبت کوتاهی به موفقیت بخش طنز این مجلات اشاره کرد. او با اشاره به اینکه فعالیت مجلات رشد را دنبال می‌کند، گفت: «خوشحالم که بخش طنز این مجلات با حضور طنزپردازان، روز به روز در حال پیشرفت است. فکر می‌کنم حضور مطالب طنز حتی در بدنه‌ کتاب‌های درسی هم ضرورت دارد.»

 

patoghsh
patoghsh
patoghsh
patoghsh
patoghsh
patoghsh

 

 

عکس ها از: المیرا علی‌اکبری

 

منبع: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
تعداد بازدید : ۲,۴۰۳
کد خبر : ۲,۶۸۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید