عکس رهبر جدید
روش‌های تدریس تربیت‌بدنی در جهان
روش تدریس نقش بسیار مهمی در کیفیت‌بخشی برنامه درسی تربیت‌بدنی دارد از این رو فصل‌نامه «رشد آموزش تربیت‌بدنی» در مقاله‌ای به روش‌های تدریس این درس در جهان پرداخته است

نویسندگان مقاله به روش‌های متنوعی از آموزش تربیت‌بدنی اشاره کرده‌اند از جمله: روش تدریس دستوری، روش تدریس تمرینی، روش تدریس دوجانبه، روش تدریس خودارزیابی، روش تدریس خودانتخابی، روش تدریس کشف هدایت‌شده، روش تدریس کشف همگرا، روش تدریس کشف واگرا، روش تدریس برنامه‌های فردی فراگیرساخته، روش تدریس یادگیرنده آغازی، روش تدریس خودآموزی.
در توضیح روش تدریس کشف هدایت‌شده می‌خوانیم: «ماهیت این روش رابطه خاص معلم و دانش‌آموز است که به سؤال‌های پی‌درپی معلم از دانش‌آموز می‌انجامد. طرح هر سؤال، کشف پاسخی را از طرف دانش‌آموز در پی دارد که منجر به کشف مفاهیم و اصول و ایده‌ها می‌شود. این روش زمانی مفید است که معلم می‌خواهد دانش‌آموزان حرکت جدیدی را برای مهارت خاصی کشف کنند. مثال: چگونه می‌توان بدون برخورد به موانع، بهترین پرش را داشت؟»
نویسندگان، روش تدریس خودآموزی را چنین توضیح داده‌اند: «مشخصه روش خودآموزی، سرسختی فردی و تمایل به یادگیری است. در این روش، فرد نقش معلم و دانش‌آموز را ایفا می‌کند و در تمامی مراحل آموزش و یادگیری، تصمیم‌گیری به عهده خود اوست. این روش در کلاس‌های درس وجود ندارد اما در یک شرایط زمانی خاص ممکن است فردی مشغول خودآموزی شود؛ کسی که شیفته دانستن است، دانشمندی که خواستار درک نادانسته‌هاست یا فردی که تحمل زیادی برای روبه‌رو شدن با موانع دارد. نمونه چنین افرادی لئوناردو داوینچی است که بیشتر عمر خود را مشغول خودآموزی بوده است. در این روش تدریس یادگیری با تجربه و تلاش فردی به وقوع می‌پیوندد و معلم زمانی می‌تواند راهنمایی کند و یا بازخورد دهد که مستقیماً به تقاضای یادگیرنده باشد.»

نویسندگان: زهره اسمعیلی و زکیه اسمعیلی، دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تربیتی
کلیدواژه‌ها: روش‌های تدریس، تربیت‌ بدنی


**  دریافت فایل PDF مقاله روش‌های تدریس تربیت‌بدنی در جهان
** دریافت فایل PDF فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره ۶۲، پاییز ۱۳۹۶
** بایگانی رشد آموزش تربیت‌بدنی

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره ۶۲، پاییز ۱۳۹۶
تعداد بازدید : ۴,۸۵۶
کد خبر : ۲,۶۸۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید