عکس رهبر جدید
در رشد آموزش مشاور مدرسه
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۸:۰۰
هویت جنسی,تربیت جنسی کودکان و نوجوانان,فصل‌ نامه رشد آموزش مشاور مدرسه,جامعه‌ شناسی فرهنگی
فصل‌نامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» در سلسله مقالاتی به موضوع تربیت جنسی کودکان و نوجوانان پرداخته است. این فصل‌نامه در جدیدترین شماره خود قسمتی دیگر از این مقاله را با محوریت هویت جنسی از دو منظر نگاه تحولی و نگاه جامعه‌ شناسی فرهنگی منتشر کرده است.

در ابتدای مقاله درباره هویت جنسی می‌خوانیم: «هویت جنسی یکی دیگر از مباحث تربیت جنسی و عبارت است از «احساس جامع، منسجم و رضایت‌بخش از منِ جنسی متناسب با جنسیت بدنی. این احساس باید، همراه با چارچوب‌هایی شناختی بوده که هدایت‌گر رفتار اجتماعی فرد متناسب با جنسیت او باشد.» بر اساس این تعریف، هویت جنسی همان چیزی است که صفت دختری، پسری، مردی و زنی فرد از آن ناشی می‌شود؛ ضمن اینکه باید دانست هویت جنسی، تابعی از تحول هویت فرد به معنای عام آن نیز می‌باشد که این خود بحثی است از مباحث روان‌شناسی رشد و از قوانین آن تبعیت می‌کند.»

در توضیح نگاه تحولی به هویت جنسی می‌خوانیم: «هویت تابعی از رشد عمومی دوره نوجوانی است. دوره نوجوانی دوره هویت‌جویی است. نوجوان در این دوره تلاش می‌کند خود را بشناسد و تصویری نسبتاً منسجم، هدایت‌گر، رضایت‌بخش و برانگیزاننده از خود به دست آورد. این تصویر دربرگیرنده عناصر گوناگونی از جمله در زمینه جنسیّت، دین، ملّیت، شغل، تحصیل و بسیاری از فعالیت‌های متفرقه از قبیل ورزش، هنر و سرگرمی می‌شود؛ اما جنسیّت از مهم‌ترین این عناصر به شمار می‌آید.
در واقع هویت جنسی است که تکلیف فرد را با خودش، در زمینه جنسیّت، و نیز چگونگی رفتار با هم‌جنسان و غیرهم‌جنسان، مشخص می‌سازد. چگونگی اختلاط بین دو جنس، و ازدواج، به کمک همین بخش از هویت تعیّن پیدا می‌کند و رقم می‌خورد. با وجود این که گفتیم شکل و نوع ارتباط با جنس مکمل می‌تواند ناشی از فرهنگ جامعه باشد، لکن این هویت جنسّیتی نوجوان است که الگوی طبقه‌بندی او در هر یک از دو گروه جنسیّتی مذکّر یا مؤنث قرار می‌گیرد. بدین ترتیب انتظار می‌رود هر کسی، خود را در گروهی طبقه‌بندی کند که واقعیت جسمانی او ایجاب می‌کند. لذا یک بدن پسرانه باید یک هویت پسرانه را به دنبال داشته باشد و یک بدن دخترانه هم باید هویتی دخترانه را از خود بروز دهد.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی صفات مطلوب برای زن و مرد ایرانی اشاره کرده است.




نویسنده: دکتر علی‌اصغر احمدی

ـ بایگانی رشد آموزش مشاور مدرسه

 

منبع: فصل‌ نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۴۸، زمستان ۱۳۹۶
تعداد بازدید : ۲,۰۳۳
کد خبر : ۲,۷۴۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید