فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقالهای به اصول حاکم بر تربیت جنسی پرداخته است.
به
اعتقاد نویسنده، اصول حاکم بر تربیت جنسی عبارت است از:
• تربیت
جنسی یک الزام است.
• تربیت
جنسی امری به شدت فرهنگی است.
• تربیت
جنسی باید به شکل غیرجنسی انجام گیرد.
• کنترل
و مدیریت غریزه جنسی لازم، ساده و امکانپذیر است.
• دستگاه
جنسی انسان نیاز به مراقبت بهداشتی، روانی، اجتماعی و اخلاقی دارد.
در
این مقاله، درباره اصل اول میخوانیم: «با توجه به گستردگی دامنه مباحث در تربیت
جنسی و اهمیت بسیار این مباحث در تأمین سعادت دنیوی و اخروی انسان، نمیتوان تربیت
جنسی را نادیده گرفت و آن را امری تشریفاتی و به تعبیر دیگر استحبابی بهشمار
آورد. همانطور که تربیت واجب است، تربیت جنسی نیز واجب است. در این مورد انسان
نمیتواند خود را مختار به انتخاب بداند، یعنی نمیتوان گفت که تربیت جنسی یک واجب
تخییری است هرچند که میتوان گفت یک واجب کفائی است، یعنی اگر کسی یا کسانی به
تربیت جنسی صحیح کودک و نوجوان اقدام کنند، این وجوب از دیگران ساقط خواهد شد.»
در
توضیح دومین اصل نیز آمده است: «تربیت جنسی، بیش از تربیت عمومی، به فرهنگ وابسته
است. دلائل این وابستگی قابل توجه و تأمل است. تربیت جنسی، که تجلیگاه آن در
ارتباطات بین دو جنس در جامعه و خانواده است، تحتتأثیر فرهنگ آن جامعه قرار دارد.
جوامع مختلف از نظر تعیین حدود ارتباطی بین دو جنس مخالف از نظر نوع، فرم، ارزش و
پیامدها با یکدیگر متفاوتند. مثلاً در جوامع غربی اختلاط بین دو جنس مخالف نه تنها
ناپسند نیست بلکه ارتباطاتی مانند معانقه و روبوسی بین دو جنس متداولتر و پسندیدهتر
از همین کار در بین افراد یک جنس است.»
اصل
سوم تربیت جنسی در این مقاله چنین توضیح داده شده است: «برخی افراد نمیتوانند
تربیت جنسی را از هیجانات عمل جنسی جدا کنند؛ از اینرو تربیت را به شکل ناکارآمد
انجام میدهند. حاصل آمیختگی تربیت جنسی با هیجانات جنسی، به وجود آمدن موانع و
عوامل مخل در فرایند تربیت جنسی است. تجلی این اختلال، آمیختگی تربیت با هیجاناتی چون
شرم و خجالت، دستپاچگی، برانگیختگیهای احتمالی و شوخی و مزاح است. وجود این عوامل
موجب لوث شدن و بیحاصلی تربیت خواهد شد. تربیت جنسی میباید خالی از اینگونه
هیجانات و اختلالات باشد.»
نویسنده:
دکتر علی اصغر احمدی
کلیدواژه
ها: اصول تربیت جنسی، تربیت جنسی غیر جنسی، ملال جنسیتی
• لینک مقاله