عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد آموزش شیمی
۲۶ تیر ۱۳۹۷ ۰۸:۰۶
لامپ‌ های SMD
لامپ‌ های SMD نسل جدیدی از لامپ‌ ها هستند که فصلنامه رشد آموزش شیمی در مقاله‌ای به مقایسه آن‌ ها با نمونه‌ های قبلی پرداخته است
در تعریف لامپ‌های SMD می‌خوانیم: « SMD نوعی فناوریدر ساخت فراورده‌های الکترونیکی است که بر پایه لحیم‌کاری، بدون استفاده از هرگونه حفره روی بورد بنا شده است. آن دسته از لامپ‌های LED که با این فناوری ساخته می‌شوند، به لامپ‌های SMD معروف شده‌اند.
امروزه LEDهای موجود در بازار، شامل دو دسته‌اند؛ یکی مناسب برای کاربرد در پروژکتور و ویترین مغازه و دیگری نوع SMD برای تولید روشنایی در خانه، مغازه، گذرگاه، راه‌پله و... که به‌عنوان تازه‌ترین ابزار روشنایی و جایگزین مناسبی برای منابع روشنایی متداول همچون لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف شناخته شده است. افزایش قیمت برق، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، نگرانی نسبت به محیط‌زیست و خطر آلودگی آن با مواد سمی، بالارفتن دمای محیط کار و زندگی به سبب استفاده از لامپ‌های رشته‌ای ما را بر آن داشته تا نگرش‌مان را نسبت به منابع روشنایی تغییر دهیم  و با دقت بیشتری برتری و کاستی‌های این منابع را بررسی کنیم.»
نویسنده در ادامه به مقایسه لامپ‌های LED، رشته‌ای و نیز کم‌مصرف با یکدیگر در زمینه‌های گوناگون پرداخته است. از جمله در مصرف انرژی، بازده و تولید گرما؛ طول عمر؛ اثر شرایط محیطی؛ قیمت؛ مقاومت در برابر ضربه؛ آلایندگی محیط‌زیست و تحمل روشن و خاموش شدن زیاد.
در زمینه آلایندگی محیط‌زیست می‌خوانیم:
الف) لامپ‌های LED در صورت خرابی به راحتی تبدیل و بازیافت می‌شوند و به دلیل نداشتن مواد سمی، آلایندگی ایجاد نمی‌کنند.
ب) لامپ‌های CFL، دارای مواد سمی‌اند در نتیجه، اگر خراب یا شکسته شوند محیط‌زیست را آلوده می‌کنند و به سلامتی انسان آسیب می‌زنند.
پ) لامپ‌های رشته‌ای در صورت خرابی و شکستن، محیط را آلوده نمی‌کنند.





نویسنده: عارفه مقصودی، معلم شیمی باغبادران
کلیدواژه‌ها: لامپ SMD، لامپ رشته‌ای، لامپ LED

• لینک مقاله

فصلنامه رشد آموزش شیمی، شماره ۱۲۲، بهار ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۲,۵۳۸
کد خبر : ۲,۷۹۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید