فصلنامه رشد آموزش پیش دبستانی در مقالهای به نقش و تأثیر هنر و ادبیات بر فرایند هویتیابی در کودکان پرداخته است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «هویتیابی فرایندی برای خودشناسی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت میگیرد. هویت معنایی کلیدی است که ذهنیت افراد را شکل میدهد. به واسطه هویت است که مردم به دیگران میگویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه به خودشناسی میرسند. شکلگیری هویت در اجتماعات گوناگون و فرایند هویتیابی به شکلهای متفاوتی صورت میگیرد. در جوامع سنتی، هویت شخصی در پناه هویت اجتماعی بهصورت غیررسمی شکل میگرفت و مبتنی بر سوابق و ریشههای تاریخی گذشته بود اما در جوامع مدرن امروزی، منابع و فرایند هویتیابی با جوامع سنتی متفاوتاند.»
در ادامه میخوانیم: «یکی از تأثیرگذارترین عناصر در هویتیابی کودکان، هنر و ادبیات است. هنر و ادبیات بهعنوان شیوهای از تحقیق از منظری متفاوت به بحث هویت کودکان مینگرند و در روش و محتوای ارتباط با کودکان واسطهای زیباییشناسانه محسوب میشوند. این موضوع در مسئله هویتیابی کودکان نیز موضوع اصلی به حساب میآیند؛ چنانکه سابقه تاریخیشان قبل از علومی مانند روانشناسی در ارتقای شخصیت و هویت انسانها اعم از پیر و جوان، کودک و بزرگسال و زن و مرد بارها و بارها تجربه و آزمون شده است و این نکته که منشأ تمام آرزوها و تفکرات بشر در هنر و اندیشههای شاعرانه نهفته بوده، مؤید این مطلب است.»
نویسنده: طاهره ستاریان، معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان قرچک
کلیدواژهها: هویت، هویت یابی، کودکان، هنر، ادبیات
* دسترسی به مقاله