عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا در حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی
جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش شیمی» در مطلبی ضمن بررسی قلمرو حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، به توضیح رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوای این برنامه پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌وچهارمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی شیمی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش شیمی در حوزه برنامه درسی، مطلبی با عنوان «رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا» به قلم دکتر حسین حذرخانی منتشر شده است. نویسنده در این مقاله با اشاره به قلمرو برنامه درسی علوم تجربی، به بررسی قلمرو حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی پرداخته و رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوای این برنامه را توضیح داده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: «برنامه درسی علوم همانند برنامه‌های درسی دیگر در تلاش است تا افراد و نسلی را تربیت کند که به مجموعه‌ای از صفات نیکو آراسته شوند. به طوری که در هر موقعیتی از زندگی تصمیم احسن را بگیرند. این هدف زمانی محقق می‌شود که برنامه درسی بتواند صفات نیکو را در افراد نهادینه کند. برای این منظور محتوای برنامه‌های درسی باید به گونه‌ای طراحی شود که به طور واضح و آشکار یا به طور ضمنی ارزش‌های اساسی را محقق کند. برنامه درسی علوم در پی تربیت نسلی است که آراسته به صفات نیکویی چون: خداباوری، حقیقت‌جویی، اخلاق علمی، علم‌دوستی، علم‌ورزی، کنجکاوی، آینده‌نگری، خیرخواهی، قدردانی، جهانی‌اندیشی، نوع‌دوستی، زیست عزت‌مند، مسئولیت‌پذیری، طبیعت‌دوستی، مشارکت‌پذیری، زیست‌ سالم، خدمت به خلق، میهن‌دوستی، خودباوری، تلاش مشفقانه، خردورزی، مشارکت‌پذیری و درست‌کاری هستند.»

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: تحولی ماندگار در فرایند آموزش و یادگیری، رویکرد آموزشی و سازماندهی محتوا، مردی با موهای جوگندمی، هنر معلمی شوق می‌طلبد، دوگانگی جایگاه یک دستاورد، کج‌اندیشی دانش‌آموزان درباره پدیده‌های تبخیر و میعان، صفر تا صد اختراع خودکار، تنها در خانه با آند و کاتد، نوآموری و خلاقیت پیش‌رانش تدریس برتر، طراحی آموزشی واحد درسی گرما شیمی و... را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش شیمی؛ شماره ۱۳۴. بهار ۱۴۰۱

 


منبع: رشد آموزش شیمی؛ شماره ۱۳۴
تعداد بازدید : ۱,۲۸۹
کد خبر : ۳,۹۷۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید